طرح ترافيك از فلسفه وجودي‌اش خالي شده!

چندي پيش معاون حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري تهران گفت:«با تاکيد بر اين‌که شهرداري به دنبال پولي کردن شهر نيست، اگر اجراي طرح ترافيک فقط بُعد اقتصادي داشت، ما از آن مي‌گذشتيم. سقف استفاده از طرح ترافيک و محدوده ترافيکي هوا، نشان مي‌دهد که خيلي اقتصادي به اين موضوع پرداخته نشده است.»

 

چندي پيش معاون حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري تهران گفت:«با تاکيد بر اين‌که شهرداري به دنبال پولي کردن شهر نيست، اگر اجراي طرح ترافيک فقط بُعد اقتصادي داشت، ما از آن مي‌گذشتيم. سقف استفاده از طرح ترافيک و محدوده ترافيکي هوا، نشان مي‌دهد که خيلي اقتصادي به اين موضوع پرداخته نشده است.»

با توجه به اين سخنان، بايد به يكي دو نكته مغفول مانده در اين مورد اشاره كنيم و بگذريم. طرح ترافيك در زمان پيك كرونا، و به دليل در خانه‌ماني مردم و تردد بسيار اندك خودروها در شهر اجرا نشد، با عادي‌شدگي كرونا توسط برخي مسئولان با بازگشايي‌هاي كم‌خطر تا پرخطر، و توصيه آنان به استفاده مردم از خودروهاي شخصي، شهر به ترافيك سابق خود بازگشت و در گام بعدي، با اجراي طرح ترافيك، ازدحام مسافران در وسائل حمل‌ونقل عمومي افزايش يافت و به اين ترتيب، بر تعداد مبتلايان و تلفات كوويد 19 افزوده شد.

همه اين‌ها را بگذاريم در كنار اين خبر كه در چند روز اخير کيفيت هواي تهران براي گروه‌هاي حساس ناسالم شده است؛ يعني درست در روزهايي كه طرح ترافيك در حال اجرا شدن است؛ طرحي كه فلسفه ذاتي آن، كاستن از تردد خودروها در شهر و كاهش آلودگي هوا بوده است. پس اگر به گفته آقاي معاون حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري تهران، اين طرح هدف اقتصادي ندارد، چرا هدف و فلسفه وجوديش ديگر اثرگذار نيست و درست پس از اجراي آن هواي تهران دوباره آلوده شده وغلظت آلاينده ازن به شاخص لحظه‌اي 108 يعني شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس (بيماران قلبي و ريوي، زنان باردار، سالمندان و کودکان) رسيده است؟

نكته مهمي كه بايد حتما برخي از مسئولان به آن توجه كنند اين است كه شهر تهران رفته‌رفته در حال مواجه شدن با طرح‌ها و تصميم‌هايي است كه دقيقا پايتخت را تبديل كرده است به ممر درآمدي براي دولت و برخي نهادها. پايتخت‌نشين‌ها، براي ادامه زندگي در اين شهر، اگر بتوانند ادامه دهند، مدام در حال پرداختن هزينه به انحاء مختلف هستند.