دست چه كساني پشت آتش‌سوزي‌هاي گسترده پنهان است؟!

یادداشت

آتش با حدت وشدت، بدون ملاحظه و بي‌امان بر جان جنگل‌هاي كشور ما افتاده است. طبعا اين حجم از آتش‌سوزي، آن‌هم در هر نقطه‌اي از كشور، نمي‌تواند به تمامي تصادفي و از روي سهل‌انگاري افراد ناآگاه و يا گردشگران بي‌تعهد باشد.



آتش با حدت  وشدت، بدون ملاحظه و بي‌امان بر جان جنگل‌هاي كشور ما افتاده است. طبعا اين حجم از آتش‌سوزي، آن‌هم در هر نقطه‌اي از كشور، نمي‌تواند به تمامي تصادفي و از روي سهل‌انگاري افراد ناآگاه و يا گردشگران بي‌تعهد باشد. چرا كه گاهي آتش‌سوزي‌ها در مناطفي اتفاق مي‌افتند كه اساسا گردشگر پذير هم نيستند و راه كمتر كسي براي سير و سياحت و تفريح به اين نقاط مي‌افتد. بنابراين براي حفظ جنگل‌هاي كشور، كه وجودشان چون آب و هوا براي زندگي ما ضروري است، بايد راهكار ويژه‌اي انديشيد و از قضا بايد حتما براي حفظ جنگل‌ها و مراتع كشور هم هزينه كرد و هم سرمايه‌گذاري. اما شوربختانه در اين حوزه هم با بودجه‌گذاري‌هاي اندك مواجهيم و هم با ناديده گرفته شدن‌ها و هم كمبود نيرو تجهيزات.
در طول يك ماه گذشته اغلب نقاطي كه درختاني در خود داشته‌اند دچار لهيب آتش شده‌اند؛ تعداد اين آتش‌سوزي‌ها به 1100 مورد رسيده كه فقط 300 فقره از آن در همين ده روز گذشته اتفاق افتاده است. پس به اذعان فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها:«از نظر ما درصدی از این آتش‌سوزی‌ها عمدی است و دستی در کار است که ناکارایی سازمان‌های ذی‌ربط را نشان دهد و حتی ممکن است بهره‌برداری‌های سیاسی هم پشت این موضوع باشد.»
و همين عمدي بودن و وجود دست‌هاي پنهان است كه حفاظت از جنگل‌ها و مراتع را مشكل و جلوگيري از آتش‌سوزي‌ها را از كنترل خارج مي‌كند. چرا كه ممكن است همين دست‌ها در همه‌جا به‌عنوان نفوذي
عمل كنند؛ نفوذي‌هايي كه طبعا شناسايي آنان آسان نخواهد بود.