آغاز ساخت ۲۱۲ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی

رئیس بنیاد مسکن اعلام کرد؛

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ۱۶ سال بود که وام مسکن روستایی در حال پرداخت بود و سالانه ۲۰۰ هزار واحد روستایی احداث می شد اما بانک مرکزی جلوی پرداخت آن را گرفته است.

آغاز ساخت ۲۱۲ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی


 


رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ۱۶ سال بود که وام مسکن روستایی در حال پرداخت بود و سالانه ۲۰۰ هزار واحد روستایی احداث می شد اما بانک مرکزی جلوی پرداخت آن را گرفته است.
اکبر نیکزاد در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت ساخت و ساز مسکن شهری و روستایی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ذیل قانون جهش تولید مسکن اظهار کرد: در حال حاضر ۱۵۷ هزار و ۶۹۹ مسکن روستایی و ۵۴ هزار و ۳۳۸ واحد مسکن شهری در دست ساخت داریم که مجموعاً ۲۱۲ هزار و ۳۷ واحد مسکونی شهری و روستایی می‌شود.
وی افزود: قرار بر این بود که از یک میلیون واحدی که دولت سیزدهم قول داده در هر سال احداث کند، ۴۰۰ هزار واحد آن را بنیاد مسکن بسازد که تا کنون ساخت ۲۱۲ هزار و ۳۷ واحد را آغاز کرده است. برنامه ما این است که تا آخر سال این رقم افزایش یابد.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: پرونده‌های بسیاری از متقاضیان مسکن روستایی در حال حاضر در بنیاد مسکن استان‌ها تشکیل شده و خودشان هم کار را به نوعی آغاز کرده و منتظر ابلاغ وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی هستند.
وی یادآور شد: رئیس جمهور این رقم جدید وام را ابلاغ کرده اما معطل سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی است؛ اگر این دو دستگاه هم ابلاغ کنند، بخش زیادی از مشکلات مسکن روستایی برطرف می‌شود.
نیکزاد تصریح کرد: ساخت مسکن شهری را هم مرتباً در شهرهای مختلف در حال شروع هستیم مثلاً پروانه احداث ۲۲۰ دستگاه در سیرجان را گرفته‌ایم، پروانه احداث ۷۳۰ واحد زاهدان اخذ شده، به همین ترتیب ساخت مسکن در شهرهایی که زمین به بنیاد مسکن تحویل می‌شود آغاز خواهد شد و پروانه‌های ساخت را می‌گیریم تا به سرعت به تعهد ۴۰۰ هزار واحد از یک میلیون واحد در سال که بر عهده بنیاد مستضعفان است، برسیم.
 واحدهای مسکن ملی شهرهای مورد تعهد بنیاد مسکن به جهش تولید ملحق شد
وی درباره الحاق مسکن ملی به نهضت ملی مسکن گفت: الحاق واحدهای مسکن ملی به نهضت ملی مسکن به این صورت است که پروژه‌هایی که در حال احداث است، روند ساخت آنها ادامه می‌یابد اما تسهیلات آن ۲۰۰ میلیون تومان بود که در طرح نهضت ملی مسکن، تسهیلات همان شهر به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است؛ لذا در شورای عالی مسکن اعلام شد تسهیلات واحدهایی که ذیل مسکن ملی در حال ساخت است، وام ۳۰۰ میلیون تومانی به این واحدها هم اختصاص یابد که درنتیجه ۱۰۰ میلیون تومان به وام این متقاضیان افزوده
می‌شود.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تأکید کرد: در حال حاضر همه واحدهایی که ساخت آنها از قبل شروع شده، از تسهیلات جهش تولید مسکن بهره مند می‌شوند؛ البته هنوز افزایش این تسهیلات به بانک‌ها ابلاغ نشده است.
 بانک‌ها علاقه‌ای به پرداخت وام مسکن ندارند
وی خاطرنشان کرد: بانک‌ها تا جایی که بتوانند نمی‌خواهند به بخش مسکن وام بدهند و عمدتاً به سراغ پرداخت تسهیلات به فعالیت‌های کاذب می‌روند و به بورس بازی، مصادره و پلمب کردن کارخانه‌ها علاقه مندند؛ این وضعیت بانک‌ها ماست که مانند قارچ در حال سبز شدن هستند هر جا هم که ساختمان دو یا سه نبش است، بانک می خرد.
نیکزاد با تأکید بر اینکه وام
 ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی منتظر ابلاغ بانک مرکزی است اظهار کرد: با عنایت به اینکه بیش از
 ۲ هفته از مصوبه شورای عالی مسکن و همچنین موافقت رئیس جمهور با پرداخت وام مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی با سود ۵ درصد، سفته زنجیره‌ای ۳ نفره و بازپرداخت ۲۰ ساله می‌گذرد، اما به دلیل عدم هماهنگی سازمان برنامه و بودجه با بانک مرکزی، کماکان خبری از ابلاغ این وام به بانک‌های عامل نیست و تقریباً قطار ساخت مسکن روستایی که از ۱۶ سال پیش در حال حرکت است، به سمت متوقف شدن پیش
 می‌برد.