ناوگانی فرسوده و اسقاط صوری

ابتدا باید از مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی طی هفته های اخیر بابت شفاف سازی ها و بیان واقعیت ها پیرامون حوادث تلخ رانندگی در جاده ها و تاکید بر نقش کیفیت به شدت پائین خودروهای داخلی در این حوادث تشکر و قدردانی کرد. حداقل اگر خبر حوادث دردناک است، در این فقره کسی به لاپوشانی و توجیه دست نزد.

ناوگانی فرسوده و اسقاط صوری

 


ابتدا باید از مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی طی هفته های اخیر بابت شفاف سازی ها و بیان واقعیت ها پیرامون حوادث تلخ رانندگی در جاده ها و تاکید بر نقش کیفیت به شدت پائین خودروهای داخلی در این حوادث تشکر و قدردانی کرد. حداقل اگر خبر حوادث دردناک است، در این فقره کسی به لاپوشانی و توجیه دست نزد.
اما در مورد اطلاعات جدیدی که پلیس راهنمایی و رانندگی در مورد فرسودگی و اسقاط وسایل نقلیه داده است، واقعاً جای نگرانی است که این همه سال، این همه تغییر مدیر و مسئول با این همه هزینه و بودجه به جایی رسیده ایم که اعلام می شود بیش از
80 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده است و بیش از 80 درصد
موتورسیکلت های درحال تردد عمر قانونی خود را سپری کرده اند.
باید پرسید طی این سال ها برنامه هایی که مدام درمورد اسقاط وسایل نقلیه فرسوده اطلاع رسانی می شد و انواع تسهیلات مالی برای آن در نظر گرفته می شده، حاصلش کجاست که امروز پلیس راهنمایی اعلام می کند :« آنچه که به عنوان اسقاط خودروها انجام می‌شود عمدتا صوری است و بیشتر حواله‌ها باطل می‌شود تا اینکه خودرویی اسقاط شود!!»
واقعا چه خبر است؟! آیا به این باور داریم که حمل و نقل با وسایل فرسوده و اسقاطی که از کیفیت ایمنی پایینی برخوردارند، یکی از عوامل افزایش مرگ و میرها در تصادفات است. امروز خودروهای مدل بالای ما در تصادفات جاده ای از حداقل امکانات ایمنی برخوردار نیستند، چه برسد به خودروهایی که از عمر تولید و مصرف آنها دو تا سه دهه گذشته است همچنان در حال تردد هستند.با این وضعیت توقع کاهش آلودگی هوا را هم داریم.
مدیریت و نظارت در این عرصه گویا فراموش شده و یا به صورت منطقی اعمال نمی شود.