یک واکنش مناسب مدیریتی؛ خوب شنیدن یک نرم‌افزار انسانی است!

خبر این است که برخی از بازنشستگان وزارت ارتباطات که در مورد اجرا نشدن آیین‌نامه استخدامی مصوب شرکت مخابرات در سال ۱۳۸۹ بعد از خصوصی‌سازی و معطل ماندن آن تا کنون و ضایع شدن حق و حقوق کارکنان و بازنشستگان شرکت مخابرات اعتراض داشتند، در مقابل این وزارتخانه تجمع کرده و درخواست رسیدگی به اعتراضات خود را داشتند. معمولا تا کنون در چنین مواردی آن‌چه شاهد بوده‌ایم، یا بی‌توجهی به این نوع اعتراضات بوده و یا قول و قرارهایی که از سوی دیگران و نه خود مقام مسئول، به معترضان داده شده و سعی شده که آنان پراکنده شوند.

یک واکنش مناسب مدیریتی؛ خوب شنیدن یک نرم‌افزار انسانی است!

خبر این است که برخی از بازنشستگان وزارت ارتباطات که در مورد اجرا نشدن آیین‌نامه استخدامی مصوب شرکت مخابرات در سال ۱۳۸۹ بعد از خصوصی‌سازی و معطل ماندن آن تا کنون و ضایع شدن حق و حقوق کارکنان و بازنشستگان شرکت مخابرات اعتراض داشتند، در مقابل این وزارتخانه تجمع کرده و درخواست رسیدگی به اعتراضات خود را داشتند. معمولا تا کنون در چنین مواردی آن‌چه شاهد بوده‌ایم، یا بی‌توجهی به این نوع اعتراضات بوده و یا قول و قرارهایی که از سوی دیگران و نه خود مقام مسئول، به معترضان داده شده و سعی شده که آنان پراکنده شوند.
اما واکنش وزیر جوان ارتباطات به این معترضان، با تمام واکنش‌های مختلف تا کنون، متفاوت و در واقع اصولی بوده است؛ وی این معترضان را به آمفی‌تئاتر وزراتخانه دعوت کرده و سخنان آنان را شنیده است. دراین میان، مسئله مهم این نیست که گفته‌ها و شنیده‌ها چه بوده و چه نتیجه‌ای از این گفت و شنودها حاصل خواهد شد، بلکه مهم این است که مقام مسئول، دقیقا با وقوف به نرم‌افزارهای مسئولیتی خود، به وظیفه‌اش عمل کرده است؛ او حرف معترضان را شنیده و به حضور اعتراض‌آمیز آنان اهمیت داده است. به همین دلیل است که جامعه‌شناسان مهارت‌های ارتباطات انسانی را به دو دسته نرم (softskills) و سخت (hard skills) تقسیم می‌کنند. مهارت‌های نرم شامل مهارت‌های انسانی مانند مهارت‌های ارتباطی، توانایی کار گروهی، توانایی برنامه‌ریزی، وقت‌شناسی، خلاقیت، تفکر نقادانه و … است. متاسفانه در جامعه ما به این نوع مهارت و آموزش آن در هر سطحی از مدیریت، کمتر اهمیت داده شده است. شاید رفتار وزیر جوان از این پس ضرورت آموزش مهارت‌های نرم را تبیین کند.