تاثير مصرف برخي مُسکن ها بر واکنش بدن به کوويد ۱۹

يافته محققان استراليايي؛

داروهاي بدون نسخه مانند آسپرين، ايبوپروفن و استامينوفن مي توانند همراه با يا عليه سيستم ايمني براي مبارزه با عفونت کوويد ۱۹عمل کنند.


داروهاي بدون نسخه مانند آسپرين، ايبوپروفن و استامينوفن مي توانند همراه با يا عليه سيستم ايمني براي مبارزه با عفونت کوويد 19عمل کنند.
به گزارش مهر به نقل از اِوري دي هلث، بر اساس مطالعه جديدي که توسط دانشمندان دانشگاه سيدني انجام مي‌شود، داروهايي که اغلب براي کنترل درد و تب استفاده مي‌شوند، ممکن است بر واکنش ايمني به بيماري‌هاي عفوني مانند کوويد 19به صورت منفي يا مثبت تأثير بگذارند.
نتايج بر اساس يک بررسي باليني بزرگ بر اثرات پاراستامول (استامينوفن)، داروهاي ضد التهابي غيراستروئيدي (NSAIDs) مانند آسپرين و ايبوپروفن، و ضد دردهاي اپيوئيدي مانند مورفين و کدئين بر سيستم ايمني بدن حاصل شده است.
«کريستينا عبدالشهيد»، نويسنده اصلي اين مقاله، مي‌گويد: «بررسي ما نشان مي‌دهد که برخي از داروهاي رايج درد و تب ممکن است با سيستم ايمني براي مبارزه با عفونت همکاري کنند، در حالي که برخي ديگر عليه آن عمل مي‌کنند و خطر ابتلاء يا واکنش بد به بيماري‌هاي عفوني را افزايش مي‌دهند.»
در يافته‌هاي کليدي که توسط تيم تحقيقاتي مشخص شد، آسپرين يک گزينه درماني مقرون‌به‌صرفه و در دسترس براي بيماري سل، عفونت باکتريايي جدي که به ريه‌ها حمله مي‌کند، است.
همانطور که در تحقيقات ديگر مطرح شده است، اين اثر درماني ممکن است براي کوويد 19 نيز بکار گرفته شود. مقاله‌اي که در اکتبر 2021 منتشر شد بيان کرد که آسپرين نتايج باليني را براي افرادي که به ويروس کرونا مبتلا شده اند بهبود مي بخشد و مطالعه‌اي ديگر نشان داد که استفاده از آسپرين به طور قابل توجهي با کاهش خطر مرگ در مبتلايان به کوويد 19مرتبط است.
با اين حال، بررسي داروهاي ضد تب شامل استامينوفن، ايبوپروفن و آسپرين نشان مي‌دهد اين داروها در صورت مصرف براي تسکين پس از واکسيناسيون، مي‌توانند پاسخ ايمني مطلوب را کاهش دهند.
دکتر عبدالشهيد مي‌گويد: «مصرف پاراستامول يا ايبوپروفن قبل يا بلافاصله بعد از واکسيناسيون براي جلوگيري از تب خفيف يا سردرد توصيه نمي‌شود، زيرا مي‌تواند پاسخ ايمني مطلوب بدن به واکسن را کاهش دهد. براي واکسن آبله مرغان، استفاده از ايبوپروفن توصيه نمي‌شود زيرا ممکن است خطر عفونت‌هاي باکتريايي ثانويه پوست را افزايش دهد.»
نويسندگان مطالعه همچنين تاکيد کردند که داروي ضدالتهابي ايندومتاسين که براي درمان درد خفيف تا متوسط و تسکين علائم آرتروز يا نقرس استفاده مي‌شود، ممکن است تکثير ويروس را در کوويد 19 کاهش دهد، اما آزمايش‌هاي انساني در مقياس بزرگ مورد نياز است.