کودکان و کووید۱۹ مقلد!

یادداشت

بالاخره کووید۱۹، دامن کودکان را هم گرفته است. آن‌هم در حالی‌که کودکان از همان ابتدای پاندمی این بیماری به طور کلی تعطیل شدند و در خانه ماندند. اما از آن‌جا که نمی‌شد این در خانه‌مانی را تا مدت‌های طولانی ادامه داد، ناگزیر کودکان به مهد کودک‌ها و مدارس بازگشتند و حالا اینان هستند که هدف کروناویروس قرار گرفته‌اند؛ ویروسی که با تقلید از رفتار برخی بیماری‌ها، بیمار و درمانگر را فریب می‌دهد!

کودکان و کووید۱۹ مقلد!



بالاخره کووید19، دامن کودکان را هم گرفته است. آن‌هم در حالی‌که کودکان از همان ابتدای پاندمی این بیماری به طور کلی تعطیل شدند و در خانه ماندند. اما از آن‌جا که نمی‌شد این در خانه‌مانی را تا مدت‌های طولانی ادامه داد، ناگزیر کودکان به مهد کودک‌ها و مدارس بازگشتند و حالا اینان هستند که هدف کروناویروس قرار گرفته‌اند؛ ویروسی که با تقلید از رفتار برخی بیماری‌ها، بیمار و درمانگر را فریب می‌دهد!
کودکان در ابتدای شیوع این بیماری، علایم خفیفی نشان می‌دادند و بیشتر ناقل بودند تا مبتلا، به همین دلیل تصور می‌شد کودکان به این بیماری مبتلا نمی‌شوند. در اسفندماه مواردی مشاهده شد که در کودک کرونا ویروس و آبله مرغون همزمان باهم وجود داشت؛ اما با شروع فصل گرم و آغاز بهار، از فروردین‌ماه با فرم جدیدی از ابتلا به ویروس در کودکان روبرو شده‌ایم؛ کودکان نه تنها به ویروس مبتلا می‌شوند، بلکه حتی می‌توانند ویروس را به دیگران هم انتقال دهند.
شکلی از این بیماری خود را به‌صورت فاکتورهای التهابی داخل بدن نشان می‌دهد، یعنی ممکن است pcr کرونا منفی باشد ولی کودکی باشد که بین یک تا ۴ هفته قبل عفونت را گرفته و اکنون فاز التهابی آن‌را نشان می‌دهد. این موارد ممکن است با علائمی مثل اسهال، ‌کاهش هوشیاری، اختلال خون‌ریزی دهنده و... به مراکز درمانی مراجعه کنند و حتی با بسیاری بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شوند و بعد پزشک متوجه شود این کودکان سابقه تماس با فرد کرونا مثبت داشتند و یا خودشان ردپایی از ابتلا به کرونا دارند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم می‌گوید:«کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های مختلف از جمله عفونت‌های تنفسی هستند، بنابر این ممکن است خیلی از موارد ابتلا به کووید ۱۹ در کودکان تشخیص داده نشود.بروز کرونا در کودکان با علائمی مانند اسهال، اختلال هوشیاری، اختلالات خونریزی دهنده و یا اختلال در ارگان‌هایی مانند کبد صورت می‌گیرد. کرونا ویروس علائم بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های ریه، گوارش و کبد را تقلید کند.»
بر همین اساس کودکان هم‌چنان باید در قرنطینه بمانند و از حضور آنان در مناطق پرازدحام جلوگیری شود.