تحريم و پيش‌خريدهاي آمريكا؛ دست ما به دارو و اكسن كرونا نمي‌رسد!

واكسن مقابله با بيماري كوويد۱۹، ساخته شده و با اين كه بر روي انسان نيز آزمايش و نتيجه اين آزمايش‌ها مثبت اعلام شده، اما هنوز اجازه استفاده آن توسط سازمان بهداشت جهانی صادر نشده، این واکسن روی حدود ۸۰۰ نفر که در معرض ویروس کرونا بوده اند تست شده که هیچ کدام از ۸۰۰ نفر به کرونا مبتلا نشده‌اند. شاید تا دی ماه این واکسن در اختیار نیمی از مردم جهان قرار بگیرد.»

تحريم و پيش‌خريدهاي آمريكا؛ دست ما به دارو و اكسن كرونا نمي‌رسد!



 واكسن مقابله با بيماري كوويد19، ساخته شده و با اين كه بر روي انسان نيز آزمايش و نتيجه اين آزمايش‌ها مثبت اعلام شده، اما هنوز اجازه استفاده آن توسط سازمان بهداشت جهانی صادر نشده، این واکسن روی حدود ۸۰۰ نفر که در معرض ویروس کرونا بوده اند تست شده که هیچ کدام از ۸۰۰ نفر به کرونا مبتلا نشده‌اند. شاید تا دی ماه این واکسن در اختیار نیمی از مردم جهان قرار بگیرد.»
اما ماجرا كمي پيچيده‌تر از اين حرف‌هاست چرا كه آمریکا تقریبا همه ذخیره سه ماه آینده داروی «رمدسیویر» را که برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا تجویز می‌شود، خریداری کرده است. در حالی‌که سازمان بهداشت جهانی و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد از شیوع ویروس کرونا به‌ مثابه چالشی بین‌المللی سخن می ‌گویند، آمریکا رویکردی ملی در برابر بیماری کووید۱۹ در پیش گرفته است. این اقدام آمریکا در پیش خرید دارو، عملا کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای جهان را در کوتاه مدت از دسترسی به این دارو محروم خواهد کرد، ضمن آن كه آمريكا در صدد است واكسن اين بيماري را كه راه زيادي تا رسيدن به آن نمانده، پيش‌خريد كند، هرچندآلمان اعلام كرده است كه اين واكسن براي همه است و نه فقط براي آمريكائيان!
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اين نكته مهم كه اولا ما در تحریم هستیم و اگر واكسن كوويد19 در آمریکا تولید شود، به راحتی به دست ما نخواهد رسید افزوده ما باید خودمان را برای یکسال زندگی با این ویروس آماده کنیم. وي ماسک‌ را ارزان‌ترین و موثرترین راه در پیشگیری از ابتلا به کرونا دانسته است.
به گفته معاون وزير بهداشت، اجباری کردن استفاده از ماسک به نوعی احترام گذاشتن به سلامتی طرف مقابل است. با توجه به بررسی‌هایی که تاکنون در دنیا انجام شده و با توجه به شیوه انتقال ویروس، استفاده از ماسک یکی از موثرترین و ارزان قیمت‌ترین راه‌های پیشگیری از انتقال ویروس است؛ به‌طوری که اگر دو نفر از ماسک استفاده کنند، حتی اگر یکی از آن‌ها مبتلا باشد و در برابر فردی قرار بگیرد که سالم است، بسته به نوع ماسک می‌تواند بین ۸۵ تا ۹۵ درصد محافظت انجام دهد.