گرفتن «حقوق» براي دفاع از «حق»

سرمقاله

روزگذشته خبر دريافت اولين حقوق نمايندگان مجلس درفضاي مجازي منتشر شد که شامل حقوق ماهانه ۱۱ ميليوني، ۲۰۰ ميليون تومان براي مسکن و ۲۰ ميليون تومان هزينه هاي جانبي، مي شود. ابتدا درواکنش به اين خبر بايد به فال نيک گرفت که دستمزد نمايندگان ملت علني اعلام مي شود و مردم از آن مطلعند. البته اين مسئله بايد در دستگاه ها و نهادهاي ديگر نيز علني شود تا اين شفافيت مالي، جامعه را از نحوه عملکرد کاري و دريافت مالي مسئولان مطلع کند.

گرفتن «حقوق» براي دفاع از «حق»

    روزگذشته خبر دريافت اولين حقوق نمايندگان مجلس درفضاي مجازي منتشر شد که شامل حقوق ماهانه 11 ميليوني، 200 ميليون تومان براي مسکن و 20 ميليون تومان هزينه هاي جانبي، مي شود. ابتدا درواکنش به اين خبر بايد به فال نيک گرفت که دستمزد نمايندگان ملت علني اعلام مي شود و مردم از آن مطلعند. البته اين مسئله بايد در دستگاه ها و نهادهاي ديگر نيز علني شود تا اين شفافيت مالي، جامعه را از نحوه عملکرد کاري و دريافت مالي مسئولان مطلع کند.

    بحث ما برسر واکنش هاي نسبتاً انتقادي مخاطبين مختلف به خبر حقوق دريافتي نمايندگان است. انتقاداتي که ناشي از فشارهاي اقتصادي بر زندگي مردم بوده و درحقيقت اين واکنش هاي منفي، نوعي اعتراض به شرايط موجود است. اين واقعيتي است که هيچ سنخيتي ميان دستمزدهاي رسمي کارمندان و کارگران با نرخ قيمت ها و هزينه ها نيست، اما حقوق 11 ميليوني هم براي نماينده اي که قرار است دغدغه ها و مشغله هاي فراوان در حوزه قانون گذاري را مديريت کند و ازحق موکلين خود در جامعه دفاع کند مبلغ زيادي نيست.

    اما يک نکته بسيار مهم در اين ميان نهفته که نقطه عطف اعتراضات مردمي به دريافتي مسئولين مختلف طي سال هاي اخير بوده است. آن چيزي نيست جز "عملکرد نا ملموس" آنها در بهبود شرايط کشور که هرچه جلوتر مي رويم، مشکلات و چالش هاي بيشتري را مشاهده مي کنيم.

    اگر نمايندگان مجلس و يا کارگزاران در دولت و قوا و نهادهاي ديگر، در مسير وظايف و تعهدات خود، نشان دهند که دغدغه اي جز خدمت براي مردم ندارند، قطعاً هيچ اعتراضي از سوي جامعه شامل آنها نخواهد شد. درحال حاضر مردم از وضعيت معيشتي خود ناراضي هستند و برخي از اقشارجامعه در سخترين شرايط مالي و در تنگناي مشکلات "نان در خون" مي زنند، لذا وقتي از حقوق 11 ميليوني يک نماينده باخبر مي شوند، ديگر گستردگي و مشغله هاي کاري آنها را نمي بينند، و فقط مي خواهند اعتراض خود را نشان دهند. نمي توانند بپذيرند که خودشان در سخترين شرايط اقتصادي باشند و براي نداشتن پول بيشتر براي کرايه خانه مجبور به حاشيه نشيني و خانه هاي تک اتاقي شوند، اما نماينده مجلسشان براي تهيه مسکن کمک هزينه 200 ميليون توماني بگيرد.

    همانطور که گفته شد مشاغل رسمي و حکومتي دغدغه ها و مشغله هاي خاص خود را دارد و مبلغي همچون 11 ميليون رقم نامعقولي نيست. اما مردم در ازاي اين حقوقي که از بيت المال به کارگزاران و نمايندگانشان داده مي شود، توقع عملکرد ملموس دارند. اينکه نمايندگان و ديگر مقامات از بيت المال حقوق بگيرند و خود ملت در سخترين شرايط زندگي کنند، معادله اي مجهول و معيوب است.

    اين انتظار مي رود تا علاوه بر شفافيت مالي از سوي مسئولان درمورد دريافتي و حقوق ماهانه و سالانه خود، بنايي بر ملموس شدن عملکرد و خدماتشان به جامعه درپيش بگيرند. اينطور نباشد که مسئولان ما درگير سياسي کاري و سياست ورزي در مناصب مختلف شوند و صرفاً براي رقابت با جريان هاي رقيب فعاليت کنند و از وظيفه اصلي خود منحرف شوند.

    اين موضوع را بايد بي پرده به مسئولان گفت که امروز حقوق و دريافتي آنها از بيت المالي تامين مي شود که ملتش در سخترين شرايط مالي و معيشتي خود طي چند دهه گذشته قرار گرفته است. لطفا حواستان به اين مسئله باشد که بسياري از راي دهندگان تنها اميدشان به تغيير و تحول براي بهود شرايط کشور است. همه تلاشتان را بکنيد، حقوقتان هم نوش جانتان.

    hamidasgari2020@yahoo.com