اهمیت ضرر۹ میلیون دلاری یا حفظ سلامت مسافران؟

تنها حمل‎ونقل تهران نبود که دچار ضرر شد؛ یعنی یک ضرر ۹ میلیون دلاری در ازای کاهش مسافر، برای حفظ سلامت بیشتر مردم شهر و مقابله با کووید۱۹. طرح ترافیک هم از بابت اجرا نشدنش به شهرداری خسارت‌های مالی زیادی وارد کرد؛ مردمی که خودرو داشتند در نبود طرح ترافیک با خودروی خود تردد کردند و استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای آنانی خودرو که نداشتند و باید در شهر تردد می‌کردند، امن بود و می‌توانستند فاصله اجتماعی و ایمنی را رعایت کنند؛ و البته که در آن مدت تعداد تلفات کرونایی سه رقمی نشد.

تنها حمل‎ونقل تهران نبود که دچار ضرر شد؛ یعنی یک ضرر  9 میلیون دلاری در ازای کاهش مسافر، برای حفظ سلامت بیشتر مردم شهر و مقابله با کووید19. طرح ترافیک هم از بابت اجرا نشدنش به شهرداری خسارت‌های مالی زیادی وارد کرد؛ مردمی که خودرو داشتند در نبود طرح ترافیک با خودروی خود تردد کردند و استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای آنانی خودرو که نداشتند و باید در شهر تردد می‌کردند، امن بود و می‌توانستند فاصله اجتماعی و ایمنی را رعایت کنند؛ و البته که در آن مدت تعداد تلفات کرونایی سه رقمی نشد.
محاسبه اهمیت حفظ جان مردم به‌واسطه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مقابل درآمدزایی برخی سازمان‌های ذینفعی که ناچار از معلق نگه‌داشتن برخی طرح‌های خودشدند و  وسایل نقلیه‌ای که کمتر مسافر سوار کردند اما کرایه را سه بار در طول یک فصل افزایش دادند، نشان دهنده نگاه برخی مسئولان نسبت به میزان و ترازویی است که در یک کفه‌اش سلامت مردم و حفظ جان‌شان قرار دارد و در کفه دیگرش درآمدزایی از طرح ترافیک و ناوگان حمل‌ونقل.
چنین نگاهی است که توانست در برابر مخالفت‌ها و هشدارهای وزارت بهداشت بایستد و بالاخره هم طرح ترافیک را اجرا کند و هم موجب افزایش تعداد مسافران در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شود تا جلوی ضررمالی را بگیرد، و چه دیواری کوتاه‌تر از دیوار مردم که متهم شدند به عروسی و عزا و مسافرت رفتن. و مرگ‌ومیر و ابتلای‌شان به گردن اهمال‌کاری‌های خودشان بیفتد. همه این‌ها به کنار، شهرداری تهران در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه  تقصیر آلودگی هوا را هم به گردن مردمی انداخته از خودروی شخصی استفاده کرده‌اند. در حالی‌که در روزهای عدم اجرای طرح ترافیک، تهران بهترین وضعیت هوا را از نظر پاکیزگی داشت!