مشکل را نمی بینیم یا راهکار را نمی دانیم؟!

سرمقاله

مردم هر روز نسبت به حل مشکلاتشان اعتراض دارند و از طرق مختلف خواهان توضیح و راهکاری برای تغییر از سوی مسئولان هستند. در واکنش به این خواسته عمومی با چند رویکرد مختلف از سوی مسئولان مختلف مواجهیم.

مشکل را نمی بینیم یا راهکار را نمی دانیم؟!

 

مردم هر روز نسبت به حل مشکلاتشان اعتراض دارند و از طرق مختلف خواهان توضیح و راهکاری برای تغییر از سوی مسئولان هستند. در واکنش به این خواسته عمومی با چند رویکرد مختلف از سوی مسئولان مختلف مواجهیم.
برخی از مسئولان در واکنش به مشکلات کشور و بحران های اقتصادی و معیشتی جامعه، همه چیز را عادی قلمداد می کنند و روند اداره کشور را طبیعی می دانند و معقدند به زودی با کنترل های به موقع شرایط بهبود می یابد.
عده ای دیگر از مسئولان، شرایط و مشکلات فعلی کشور را بیشتر از واقعیت ها بزرگ نمایی می کنند و اقدامات انجام شده در سال های اخیر را سراسر خیانت و فساد و بی کفایتی و نابلدی در قوای دیگرمی دانند،
بی آنکه نسبت به وظایف خود اشاره ای داشته باشند.
برخی دیگر ازکارگزارن کشور، تمام امورات کشور و مشکلات ملت را با نگاه سیاسی می نگرند و جناح رقیب را متهم به کارشکنی و ناتوانی در مدیریت کشور می دانند. این افراد وضعیت کشور را همواره در فضای انتخاباتی نگه می دارند و با طرح مسائل حاشیه ای درصدد دیده شدن در میان جامعه و رسانه های مختلف هستند.
جمعی دیگر از افراد مسئول ویا مسئولان سابق، مشکلات مردم اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و... را به خارج از کشور معطوف می کنند و سهمی برای بهره گیری از مدیریت منطقی و تجربی کشور قائل نیستند.
برخی دیگر هم بعضاً کاری به شرایط ندارند و همچون یک کارمند ساده و حقوق بگیر، برای خالی نماندن پست ها و تکمیل فرایند اداری در نهادها و قوای مختلف مشغول به کار هستند. البته هستند مسئولانی که با جدیت و دلسوزانه پیگیر دغدغه های ملت و کشور باشند و دیده هم نمی شوند و تا پایان دوران خدمت بر حسن انجام وظیفه خود متعهد می مانند.
اما نکته قابل توجه اینجاست که بعضاً مسئولان کشور، فراموش  می کنند که نقششان فراتر از یک کارشناس در بررسی و انتقاد از مشکلات است. وقتی شما مسئول کاری می شوید باید علاوه بر دیدن مشکلات، راهکاری برای رفع بیابید. اینکه مسئولان ما همچون مردم عادی منتقد وضعیت کشور هستند، بسیار جالب و البته تاسف آور است. پوشیدن ردای مسئولیت همراه با اصل تعهد و مهارت برای مدیریت امور است. وقتی یک فردی برای یک پستی انتخاب می شود که هیچ مهارت تخصصی برای آن ندارد و یا تعهدی برای پاسخگویی از نحوه عملکرد خود ندارد، قطعاً یا به بازی های سیاسی منحرف می شود و یا کلاً از مسیر خدمت رسانی خارج خواهد شد.
اینکه بخواهیم فلان مسئول را برکنار کنیم یا فلان دستگاه را عامل بروز مشکلات بدانیم و یا فلان کشور و دشمن خارجی عامل بحران قلمداد کنیم و یا منتقد مشکلات کشور باشیم، چه تحولی رخ خواهد داد و کدام بار از دوش مردم برداشته می شود؟! متاسفانه مردم خیلی بیشتر و ملموس تر با بحران های کشور سروکار دارند، اما نقش اجرایی دربرطرف کردن این مشکلات ندارد. گویا مسئولان نیز درحل مشکلات کشور به مردم پیوسته اند و صرفاً به بیان بحران ها می پردازند با این تفاوت که ماهانه حقوقی هم بابت این مسئولیت دریافت می کنند!.

hamidasgari2020@yahoo.com