تالاب بين‌المللي شادگان را دريابيم!

شايد باورش سخت باشد، اما تالاب شادگان، يكي از ۲۴ تالاب بين‎المللي است، يعني وجود آن براي تمام مردم جهان اهميت دارد و ما بايد با تمام آنچه در توان داريم، در حفظ اين دارايي و جاذبه طبيعي بين‎المللي بكوشيم، این تالاب در جنوب غربی ایران در جنوب شهر شادگان و در استان خوزستان قرار دارد. این تالاب با پهناي حدود ۴۰۰ هزارهکتار و داشتن پناهگاه حیات وحش ۳۲۷۷۶۵ هکتاري، بزرگ‌تر از تالاب رامسر است و در سال ۱۳۵۴ (۱۹۷۵) در یونسکو به ثبت رسیده است. این تالاب بین‌المللی و مهم، تنوع زیستی غنی دارد و به همین دليل از ديگر تالاب‌ها متمایز است. در این تالاب ۱۱۰ گونه گیاهی و در حدود ۱۵۲ گونه پرنده و۴۰ گونه پستاندار زندگي مي‌كنند که مهم‌ترین آن‌ها دلفین بینی بطری با نام علمی tursiops truncatus است. آب وارده از رودخانه جراحی به این تالاب سالانه در حدود ۹۰۰ میلیون مترمکعب است.



شايد باورش سخت باشد، اما تالاب شادگان، يكي از 24 تالاب بين‎المللي است، يعني وجود آن براي تمام مردم جهان اهميت دارد و ما بايد با تمام آنچه در توان داريم، در حفظ اين دارايي و جاذبه طبيعي بين‎المللي بكوشيم، این تالاب در جنوب غربی ایران در جنوب شهر شادگان و در استان خوزستان قرار دارد. این تالاب با پهناي حدود ۴۰۰ هزارهکتار و داشتن پناهگاه حیات وحش  327765 هکتاري، بزرگ‌تر از تالاب رامسر است و در سال ۱۳۵۴ (۱۹۷5) در یونسکو به ثبت رسیده است. این تالاب بین‌المللی و مهم، تنوع زیستی غنی دارد و به همین دليل از ديگر تالاب‌ها متمایز است. در این تالاب ۱۱۰ گونه گیاهی و در حدود 152 گونه پرنده و40 گونه پستاندار زندگي مي‌كنند که مهم‌ترین آن‌ها دلفین بینی بطری با نام علمی tursiops truncatus  است. آب وارده از رودخانه جراحی به این تالاب سالانه در حدود ۹۰۰ میلیون مترمکعب است.
ساکنان اطراف این تالاب روزگار خود را از طریق صیادی و دامداری می‌گذرانند؛ اما اين روزها حال اين تالاب اصلا خوب نيست. چرا كه شور شدن آب تالاب مشکلاتی هم براي اهالي و هم براي جانوران اين تالاب به‌وجود آورده است.
اين تالاب غني به دليل تخليه پساب‌هاي مزارع نيشکر، شور شده است. خوزستان مهد كاشت و داشت و برداشت نيشكر كشور است؛ برهمين اساس 7 واحد کشت و صنعت و 80 هزار هکتار مزرعه نيشکر در جنوب خوزستان در دهه 60 طرح ريزي شد، اما در اين طرح‌ريزي‌ها، آن‌چه مورد توجه قرار نگرفت، آثار سوءاجتماعي تخريب روستاها و اثرات زيست محيطي بود. پساب شور اين مزارع است که امان رودخانه کارون، تالاب بين‌المللي شادگان، هورالعظيم و اراضي خرمشهر را بريده است، آن‌هم در حالي‌كه آب اين تالاب‌ها شيرين و موجودات و گياهاني كه در آن زندگي مي‌كنند، موجودات آب شيرين هستند. بنابراين با شورشدن تدريجي آب اين تالاب به واسطه ورود پساب صنعت نيشكر، جان موجودات و گياهان اين تالاب به خطر مي‌افتد و حيات آن‌ها موررد تهديد قرار گرفته است. اكنون مسئله مهم اين است كه جلوي چنين فاجعه‌اي گرفته شده و اين تالاب به سرنوشت درياچه اروميه گرفتار نشود؛ چرا كه به گفته كارشناسان محيط زيست
 اگر روزي پساب را هم مديريت کردند و تخليه به حوضچه‌ها متوقف شد، يکي از اتفاق‌ها اين خواهد بود که 11 هزار هکتار درياچه نمک يا زميني پر از کريستال نمک خواهيم داشت و عملا همان اتفاقي که در درياچه اروميه اتفاق افتاد، در اينجا رخ خواهد داد.