كرونا؛ عجيب، گران و موج جديد نگران كننده!

درمان طولاني مدت كرونا، آنچنان كه بايد و شايد، شامل بيمه نمي‌شود و هزينه‌هاي گران و خاص خود را دارد كه بيمه آن‌را بر عهده نمي‌گيرد و به همين دليل برخي شركت‌هاي بيمه‌كننده اكنون به تلاش افتاده‌اند و بسته‌اي به نام «بيمه كرونا» ارائه مي‌دهند! بنابراين كوويد۱۹، تنها يك بيماري عجيب و مدام جهش يابنده نيست؛ بلكه بيماري گراني هم هست، تنها هزينه تست اين بيماري ۳۰ هزار تا يك ميليون تومان آب مي‌خورد. اگر بیمار نیاز به بستری داشته باشد احتمالا باید بین ۱۵ تا ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کند و قیمت داروهای کمیاب آن گاهی تا ۲۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

كرونا؛ عجيب، گران و موج جديد نگران كننده!


درمان طولاني مدت كرونا، آنچنان كه بايد و شايد، شامل بيمه نمي‌شود و هزينه‌هاي گران و خاص خود را دارد كه بيمه آن‌را بر عهده نمي‌گيرد و به همين دليل برخي شركت‌هاي بيمه‌كننده اكنون به تلاش افتاده‌اند و بسته‌اي به نام «بيمه كرونا» ارائه مي‌دهند! بنابراين كوويد19، تنها يك بيماري عجيب و مدام جهش يابنده نيست؛ بلكه بيماري گراني هم هست، تنها هزينه تست اين بيماري 30 هزار تا يك ميليون تومان آب مي‌خورد. اگر بیمار نیاز به بستری داشته باشد احتمالا باید بین ۱۵ تا ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کند و قیمت داروهای کمیاب آن گاهی تا ۲۰ میلیون تومان هم می‌رسد.
شرايط فعلي در همه كشورها نگران كننده است؛ چنان نگران كننده كه سازمان بهداشت جهاني سخن از بازگشت به قرنطينه دوهفته‌اي به ميان آورده است.
معاون درمان ستاد مقابله با کرونا تهران گفته است:«در شرایط فعلی وضعیت تهران قرمز است و تمام ظرفیت در بخش درمان زیر بار رفته است و در ادامه باید تمهیدات برای کنترل تردد غیر ضرور صورت گیرد که در حال انجام است. در موج جدید میزان آلودگی فوق‌العاده زیاد است.»
رئیس اتاق فکر کرونای تهران هم مي‌گويد:«سیاست آزمون و خطا درباره کرونا کارساز نیست.هشدار می‌دهم که اگر از این به بعد درست برنامه‌ریزی نشود و مردم نیز همکاری نکنند، خطر بروز مرگ و میرهای بسیار بالا وجود دارد. اگر تصمیمات صحیح و به موقع اتخاذ نشود، ممکن است بیش از ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در ایران به خاطر کرونا جان خود را از دست بدهند.» وي چنين ادامه مي‌دهد كه:«متاسفانه در بحران کرونا آن‌گونه که باید به فاکتور زمان توجه نکردیم و با تاخیر زمانی در شروع قرنطینه، حداقل ۳ تا ۴ هفته زمان طلایی را از دست دادیم.»
اما با تمام اين هشدارها و توصيه‌ها، دولت هيچ تصميمي در مورد بازگشت به قرنطينه و تعطيلي‌ها ندارد. دولت معتقد است شرايط اقتصادي به گونه‌اي است كه هيچ كشوري نمي‌تواند تاب قرنطينه را بياورد. اما واقعيت تلخ تحريم و بحران اقتصادي و كاسبي‌ها و رانت‌خواري‌ها از تحريم و كروناويروس در كشور خودمان را نبايد به ديگر كشورها تعميم بدهيم؛ بهتر آن است كه با پذيرفتن واقعيت بگوئيم كه كشور ما از نظر اقتصادي و مديريتي، و نيز معضلات مختلف مردم در زمينه معيشت، در وضعيتي نيست كه بتواند وارد مرحله قرنطينه شود. پذيرش واقعيت يعني از دست ندادن زمان؛ هم‌چنان كه رئیس اتاق فکر کرونای تهران گفته است؛ مردم بايد بدون مماشات، پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت كنند، از شركت در هرگونه تجمعي بپرهيزند، اين تجمعات شامل هرگونه تجمعي مي‌شود؛ از مهماني و عروسي و جشن و عزا گرفته تا سمينار و جشنواره و جلسات مختلف در ادارات. اما از سوي ديگر دولت هم موظف است به گفته رئيس شوراي شهر تهران، به وظيفه 70درصدي خود در اين مورد عمل كند؛ اقلام مورد نياز مردم مانند ماسك را از انحصار عده‌اي خاص درآورده و خود مستقيما آن‌ها را با هر روش مطمئني كه مي‌تواند در اختيار مردم قراردهد.چرا كه بنا به هر دليل از 15 تير به بعد كه ضرب‌الاجل دولت براي اجباري شدن استفاده از ماسك بود؛ ماسك هم تا سه برابر گران شده است و هم ناياب.
مطمئنا مردم تحت چنين شرايطي براي حفظ جان خود  و عزيزان‌شان هم كه شده، نهايت همكاري را با دولت داشته و به وظيفه 30 درصدي خود عمل خواهند كرد.

a.f.far99@gmail.com