اهمیت بازار آزاد برای رشد کشورهای در حال توسعه

تجارت آزاد، فرصت‌های تازه‌ای را برای کشورهای کمتر توسعه‌یافته فراهم می‌کند و با افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود بهره‌وری از طریق توسعه بخش خصوصی، به توسعه یک کشور و کاهش فقر در بین شهروندان آن کمک می‌کند.

اهمیت بازار آزاد برای رشد کشورهای در حال توسعه

 

 

تجارت آزاد، فرصت‌های تازه‌ای را برای کشورهای کمتر توسعه‌یافته فراهم می‌کند و با افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود بهره‌وری از طریق توسعه بخش خصوصی، به توسعه یک کشور و کاهش فقر در بین شهروندان آن کمک می‌کند.
در فاصله سال‌های 2000 تا 2008 متوسط سرانه تولید ناخالص داخلی در کشورهای کمتر توسعه‌یافته، از 325 دلار به 625 دلار رسید که بخش زیادی از این رشد مرهون رشد تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی در این کشورها بوده است.
همچنین  تجارت بازار آزاد به کشورهای درحال‌توسعه کمک می‌کند تا هزینه نهاده‌های تولید را کاهش دهند، به منابع مالی جدید دسترسی پیدا کنند، ارزش‌افزوده کالاهای تولیدی خود را بالا ببرند و جایگاه بهتری در زنجیره تأمین جهانی کسب کنند. به عبارتی تجارت آزاد موجب افزایش رقابت‌پذیری کشورهای درحال‌توسعه می‌شود.
به عنوان مثال دولت هند در دهه 1990 اقدام به کاهش تدریجی تعرفه‌های وارداتی خود -از به‌طور متوسط 90 درصد در سال 1991 به رقم متوسط 30 درصد در سال 1997- نمود و در نتیجه این تصمیم، تولیدکنندگان هندی توانستند دهها نوع کالای واسطه‌ای و سرمایه‌ای را با هزینه‌ای بسیار کمتر از قبل وارد کنند. در این دوره واردات کالاهای واسطه‌ای حدود 227 درصد افزایش یافت که دوسوم از آنها را کالاهایی تشکیل می‌دادند که تولیدکنندگان هندی تا قبل از سال 1991 اساساً قادر به وارد کردن آنها نبودند. در نتیجه این تحولات تجاری، تولیدات صنعتی هند 50 درصد افزایش یافت و نیمی از این رشد مستقیماً ناشی از تولید کالاهای جدید بود که رقابت داخلی را فراهم ساخت و رقابت با رقبای خارجی را نیز به دنبال داشت.
 بازار آزاد به انتقال مستمر دانش و راهکارهای مفید بین شرکای تجاری می‌انجامد و از این طریق نقش بسیار مهمی در بهبود استانداردهای کیفی و زیست‌محیطی و نیز توانمندی نیروی کار ایفا می‌کند.
برخی کشورهای جنوب شرق آسیا ازجمله بنگلادش و سری‌لانکا توانسته‌اند به لطف گسترش روابط تجاری خود با کشورهای اروپایی، استانداردهای کیفی محصولات صادراتی خود به‌ویژه منسوجات را به میزان قابل‌توجهی بهبود دهند و به ظرفیت‌های صادراتی بالاتری دست یابند. در دهه نخست قرن جاری، ارزش صادرات کشور بنگلادش بیش از 80 درصد افزایش یافت.
نکته قابل توجه و شاید بتوان گفت مهمترین مولفه اجتماعی بازار آزاد، ایجاد صلح و احساس پیروزی در میان ملل مختلف می باشد. مراودات تجاری آزاد میان اقوام نوعی تعاملات صلح جویانه برقرار می کند و به سبب تنیدگی میان بازارهای و سیستم های اقتصادی تنش میان دولت ها بسیار کاهش می یابد.
اینکه مردم دنیا بدون مرز و محدودیت نسبت به دستاوردها و کالاهای مختلف دیگر اقوام دسترسی داشته باشند و فرصت ورود به عرصه های جذاب را برای خود فراهم ببینند، می توانند علاوه بر بهره گیری از
مزیت های اقتصاد آزاد، زمینه رشد و تعالی و توسعه سرزمین خود را با سرعت و هزینه کمتری فراهم سازند.