شوك جمعيتي كشور و معضلي به نام كروناويروس!

سرمقاله

سال ۹۸ براي كشور ما يكي از ناگوارترين سال‌ها از نظر فرزندآوري بود؛ سال گذشته كشورما كمترين ميزان تولد در۵۰ سال اخير را تجربه كرد، آن‌هم در حالي‌كه جمعيت كشور با سرعت به‌سوي پيري مي‌رود.

شوك جمعيتي كشور و معضلي به نام كروناويروس!

 

سال 98 براي كشور ما يكي از ناگوارترين سال‌ها از نظر فرزندآوري بود؛ سال گذشته كشورما كمترين ميزان تولد در50 سال اخير را تجربه كرد، آن‌هم در حالي‌كه جمعيت كشور با سرعت به‌سوي پيري مي‌رود. دلايل عدم تمايل مردم به ازدواج و فرزندآوري بارها و بارها مورد بررسي قرار گرفته و هر از گاهي راهكاري از اين مسئول و آن متولي به گوش مي‌رسد كه در واقع و درعمل چندان پاسخگو هم نيست، حتي افزايش وام‌هاي مختلف ازدواج و مسكن نيز نتوانسته اين مشكل را حل كند.  اما اين مسائل به آن چه موضوع اين بحث است، ربطي ندارد، مسئله مهمي كه در اين‌جا مي‌خواهيم به سرعت به آن بپردازيم و بگذريم اين است كه معاون وزير بهداشت اعلام كرده  هر روز از هر پنج نفر ، يك نفر به دليل ابتلا يه كوويد19، فوت مي‌كند.  اين در حالي است كه هر روز یک هزار و ۵۰ نفر در کشور جان خود را از دست می‌دهند. در اين‌جا حتي دليل ابتلا و مرگ در اثر كرونا هم چندان به كار ما نمي‌آيد، آن‌چه مي‌خواهيم بگوئيم اين است كه در مقابل هر هزار و پنجاه فوتي روزانه، چند نوزاد متولد مي‌شود؟ البته كه اين روزها حداقل به دليل درگيري اغلب مراكز درماني با بيماران كرونايي، احتمالا آمار دقيقي در مورد تولدهاي روزانه در دست نباشد اما به گفته معاون امور جوانان وزارت ورزش‌وجوانان، كروناويروس، علاوه بر تمام معضلات اقتصادي و اجتماعي كه به‌وجود آورده، بر ميزان فرزندآوري در كل كشورهاي جهان از توسعه يافته تا حتي كشورهاي عقب‌مانده، تاثير منفي گذاشته است. به گفته اين معاونت کرونا بر هرم سنی کشور تاثیرخواهد گذاشت و شاید این آسیب تا 16 سال آینده درک نشود اما به ناگاه در آینده که ترکیب هرم سنی کشور ناهمگون شود، آن زمان متوجه این آسیب به‌صورت جدی خواهيم شد:« شیوع کرونا خللی برای گروهی از جمعیت ایران ایجاد می‎کند که تا 50 سال با آن دست به گریبان خواهیم بود. از آن‌جا كه زمان پایان کرونا در کشور مشخص نیست و زمانی هم برای پایان آن نمی‌توان متصور شد، بسیاری از جوانان مراسم شروع زندگی خود را به تاخیر انداخته و به دليل عدم برگزاری مراسم ازدواج، زندگی مشترك خود را نیز آغاز نکرده‌اند.» طول كشيدن دوران نامزدي و عقد، هم در اغلب موارد موجب از بين رفتن و قطع رابطه و طلاق شده است، چرا كه سطح درآمد فردي كه هنوز شغلي دارد امسال نسبت به سال 98 و با توجه به افزايش قيمت دلار و تورم بسيار كاهش يافته و موجب شده همين افراد از ازدواج وآغاز زندگي مشترك منصرف شوند.
پيش‌بيني مي‌شود اين اختلال جمعيتي خود را از همين شهريور 99 نشان بدهد، زيرا در شش ماه نخست امسال فرزنداني متولد شدند كه از سال قبل شكل گرفته بودند، اما بعد از آن برخي از خانواده‌هايي كه تصميم بر فرزندآوري داشتند، به دليل شيوع كرونا، از تصميم خود منصرف شده‌اند.
اين معاونت عمده دليل عدم ازدواج جوانان و يا به هم خوردن اين قول و قرارها را عريض و طويل بودن مراسم ازدواج مي‌داند كه معمولا خانواده‌ها نمي‌توانند از خير آن بگذرند كه البته بايد به اين افراد اطلاع رساني‌هاي لازم بشود. مشكل ديگر هم نبود مراكز ايمن درماني لازم براي مادران و زايمان است كه موجب شده كه خانواده‌ها نگران فرزندآوري ايمن باشند.
به هرحال شايد بتوان جوانان را با هر ادله و برهان راضي كرد كه بدون مراسم عريض و طويل زندگي مشترك خود را آغاز كنند، اما با گستردگي شيوع كرونا، متاسفانه در مورد مراكز درماني ايمن براي راهنمايي و كمك به مادران و زايمان ايمن، دچار كمبود جدي هستيم و طبعا شوك جمعيتي كرونا، موجب مي‌شود ما خيلي زودتر از پيش‌بيني‌هاي قبلي وارد فاز پيري جمعيت كشور شويم.

a.f.far99@gmail.com