در دسترس بودن مسئولان و احساس رضایت جامعه

جای رسانه های اجتماعی در زندگی ما هر روز در حال ارتقا یافتن است. رسانه های اجتماعی هر یک در حال نزدیک تر شدن به بطن زندگی مردم هستند و رقابتی جدی میان خدمات و سرویس هایی است که آنها به کاربران می دهند.

جای رسانه های اجتماعی در زندگی ما هر روز در حال ارتقا یافتن است. رسانه های اجتماعی هر یک در حال نزدیک تر شدن به بطن زندگی مردم هستند و رقابتی جدی میان خدمات و سرویس هایی است که آنها به کاربران می دهند.
اما مسئله مهم تر از سرویس های خدماتی، تاثیر این شبکه هاو یا بهتر است بگوییم بهره برداری از این شبکه ها بر سطح آگاهی جامعه می باشد. امروز بسیاری از مردم جهان از طریق این شبکه ها از سانسورهای خبری در کشورشان رها می شوند و اخبار و حوادث را به گونه ای دیگر و حتی به صورت "زنده یا لایو" مشاهده می کنند.
همچنین کاربرد این رسانه ها به قدری افزایش یافته است که دیگر فقط به عنوان خبررسان تلقی نمی شوند بلکه به عنوان ابزاری برای ارتباط میان سطوح بالای حکومت ها با اقشار مختلف مردم داخل و دیگر ملل جهان تبدیل شده است. ابزاری که بسیاری از موانع و تشریفات را برداشته است و مقامات می توانند به صورت مستقیم با مردم ارتباط داشته باشند و متقابلاً مردم نیز از طرح مشکلات خود در این شبکه ها بهره ببرند.
بعضاً برخی از وزرا و مدیران رده بالا از طریق سرویس پخش زنده(لایو) شبکه های اجتماعی با مردم صحبت می کنند و برخی موضوعات را با مخاطبان در میان گذارند. افرادی که شاهد این پخش زنده هستند در بحث شرکت می کنند و نظرات خود را بدون هرگونه محدودیتی بیان می دارند. برخی از مشکلات گله مند می کنند و برخی صحبت های گوینده را تأیید می کنند. اما نتیجه اصلی احساس رضایت همه شرکت کنندگان، اعم از مخالفان و موافقان می باشد. چرا که آنها توانسته اند
حرف های خود را بدون هیچ واسطه ای به گوش یکی از مسئولان برسانند.
این رویه می تواند به یک مدل کارآمد در جامعه ما تبدیل شود. امروز بسیاری از مردم درحیطه های مختلف نیازمند گفتگو با مسئولان هستند و همچنین مسئولان نیز بعضاً از جنس مشکلات مردم که در ادارات دولتی رخ می دهد خبر ندارند. این رویه ارتباطی می تواند هر دو طرف را به نقطه ای برساند که رضایت از انجام امور داشته باشند.
اینکه مسئولان همچنان بخواهند از طریق جمع آوری نامه و یا تلفن های گویایی که بعضاً هیچ رسیدگی نمی شود، و یا دیدارهای مردمی، از احوال و مشکلات جامعه باخبر شوند، روش های قدیمی و نا کار آمد می باشد. چرا که نه امکان حضور سیل جمعیت برای ارتباط مستقیم وجود دارد و نه نامه نگاری ها فایده ای خواهد داشت.
اما قطعا پخش زنده(لایو) در شبکه های اجتماعی یکی از راهکارهای مناسب برای طرح موضوعات مختلف می باشد تا مردم نسبت به آن موضوع نظرات خود را بدهند و یا راهکارها و انتقادات خود را مطرح کنند. پس می بینیم که شبکه های اجتماعی نه تنها موجب تخریب اخلاقی جامعه نمی شود، بلکه می تواند یک ابزار مناسب برای تقویت اعتماد میان طرفین (مسئولان و مردم) باشد.