گوترش: جهان در آستانه از هم پاشيدگي است!

پاندمي يك ويروس در سراسر جهان، و تنوع رفتار آن كه طبعا تمام مقابله‌هاي پيشگيرانه و درماني و كنترل را تحت‌الشعاع خود قرار داده است، براي بسياري از كشورهاي توسعه يافته تا توسعه نيافته جهان مشكلات اقتصادي و اجتماعي بزرگي را درپي داشت. WHO سازمان بهداشت جهاني تمام رهبران و نيز مردم جهان را به همراهي و وفاق و همياري در اين زمينه دعوت كرده. اما يكي از مهم‌ترين اتفاقاتي كه براي اين سازمان افتاد، خروج آمريكا از عضويت سازمان بهداشت جهاني بود، درحالي‎كه خود بيشترين تعداد مبتلايان و مرگ و مير را داراست؛ كشوري كه تقريبا نيمي از منابع مالي اين سازمان را تامين مي‌كرد و البته ناگفته پيداست كه اين مسئله مي‌تواند بر ميزان و گستره فعاليت‌هاي انسان‌دوستانه اين سازمان در جهت كمك به كشورها براي مقابله با كروناويروس، تاثير منفي بگذارد و از دامنه آن بكاهد.

گوترش: جهان در آستانه از هم پاشيدگي است!

پاندمي يك ويروس در سراسر جهان، و تنوع رفتار آن كه طبعا تمام مقابله‌هاي پيشگيرانه و درماني  و كنترل را تحت‌الشعاع خود قرار داده است، براي بسياري از كشورهاي توسعه يافته تا توسعه نيافته جهان مشكلات اقتصادي و اجتماعي بزرگي را درپي داشت. WHO سازمان بهداشت جهاني تمام رهبران و نيز مردم جهان را به همراهي و وفاق و همياري در اين زمينه دعوت كرده. اما يكي از مهم‌ترين اتفاقاتي كه براي اين سازمان افتاد، خروج آمريكا از عضويت سازمان بهداشت جهاني بود، درحالي‎كه خود بيشترين تعداد مبتلايان و مرگ و مير را داراست؛ كشوري كه تقريبا نيمي از منابع مالي اين سازمان را تامين مي‌كرد و البته ناگفته پيداست كه اين مسئله مي‌تواند بر ميزان و گستره فعاليت‌هاي انسان‌دوستانه اين سازمان در جهت كمك به كشورها براي مقابله با كروناويروس، تاثير منفي بگذارد و از دامنه آن بكاهد.  
اما جهش‌هاي مختلف ويروس، به سرانجام نرسيدن آزمايش اغلب واكسن‌هاي ساخته شده، و اوج‌گيري دوباره اين بيماري در اغلب كشورها، اينك دبيركل سازمان ملل را هم نگران كرده است. وي گفته است:«جهان در آستانه از هم پاشیدگی است.» گوترش مي‌گويد:
«۲۶ ثروتمند جهان به اندازه نیمی از کل انسان‌های دنیا پول دارند، اما اين قدرت‌های جهانی نابرابری‌ها در نهادهای بین‌المللی را ناديده مي گيرند؛ در حالي‌كه همه‌گیری ویروس کرونا «فرصتی عمومی» برای ایجاد جهانی برابرتر و پایدارتر فراهم کرده است. ضروری است که از طریق یک قرارداد اجتماعی برای دورانی جدید با این همه‌گیری نابرابری مبارزه کنیم.»
گوترش تاكيد مي‌كند كه تنها با یکدیگر می‌توانیم تهدید مشترک کووید-۱۹ را دفع کنیم. اما طبيعي است كه اين مقابله به كمك و همراهي همدلانه ثروتمندان و قدرت‌هاي جهان بستگي بسيار دارد؛ افرادي كه نيمي از ثروت جهان را شخصا بلوكه كرده و خود را از دايره دردهاي و مشكلات جهاني بشري، بيرون كشيده‌اند.