۱۵ هزار دانشجوی دکتری در سال فارغ‌التحصیل می‌شوند

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه‌ و صنعت وزارت علوم:

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه‌ و صنعت وزارت علوم گفت:ما در قبال فارع التحصیلان خود مسئولیت داریم و پذیرش دانشجو اگر متناسب با قراردادها، جذب منابع مالی و حمایت‌ها باشد، درست تر است.



مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه‌ و صنعت وزارت علوم گفت:ما در قبال فارع التحصیلان خود مسئولیت داریم و پذیرش دانشجو اگر متناسب با قراردادها، جذب منابع مالی و حمایت‌ها باشد، درست تر است.
به گزارش ایلنا، محمد سعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه‌ و صنعت وزارت علوم در بخش دیگری از پنجاه‌ و هفتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور با اشاره به اینکه مبلغ و تعداد کارفرماهایی که دانشگاه‌ها با آنها همکاری دارند، مشخص است و اولویت‌های پژوهشی کشور احصا شده است، گفت: در بررسی‌ها شاید برخی حوزه‌ها مغفول مانده باشد. انتظار ما این است که دانشگاه‌ها براساس آمارها بررسی کنند که در چه سطحی هستند و عملکرد خود را بهبود ببخشند. مشخص است که تعدادی قراردادهایی که داریم بالاتر رفته است و به ازای هر دو استاد یک قرار‌داد در دانشگاه‌ها داریم.
سیف افزود: پژوهش‌ها به موضوع پایان‌نامه‌ها باید بیشتر توجه کنند.خواهش می کنیم کارهای بهتری در این زمینه انجام بدهیم.در حال حاضر ۱۵۰ هزار دانشجو دکتری در کشور داریم و ۱۵ هزار دانشجوی دکتری در کشور در سال فارغ التحصیل می‌شوند و اگر حمایت و هدایت نشوند ضرر می‌کنیم.
او افزود:اگر بر اساس تعداد دانشجو بگیریم هدفمند نخواهیم بود و اگر پذیرش دانشجو متناسب با قراردادها، جذب منابع مالی و حمایت‌ها باشد درست تر است.
سیف گفت: ماموریت گرایی نیز بحث جدی است و یک سال اخیر مکاتباتی با دوستان داشتیم.قانون آمایش سرزمینی، آموزش عالی کشور و سخنان مقام رهبری دقیقا به ماموریت گرایی اشاره کرده است و هدف‌شان رفع مشکلات و بهبود وضع استان‌ها است.باید بدانیم ماموریت گرایی این است که دانشگاه به نیازهای کشور پاسخگو باشند.
او ادامه داد:ما بحث ماموریت هایی استانی را از دوسه سال قبل شروع کردیم و برخی دانشگاه ها خوب کار کردند چالش‏ها و فرصت‏هایش را پیدا کردند.
او با بیان این‌که با وزارت نفت قرار بود دانشگاه ها درگیر ماموریت کلان شوند گفت:در حال حاضر این ماموریت در حال انجام است همچنین همکاری با وزارت کشور مطرح است و به همه استانداری ها اعلام شده و ماموریت هایی با وزارتخانه‌های دیگر هم هست که هر دانشگاه بتواند
با توجه به نیازها ماموریت‌هایی تعیین کند.دانشگاه ها می توانند دبیرخانه استان خود باشند چرا که روی هم رفته دارای چندصدهزار هیأت علمی می شوند و می توانند در مورد استان خود کار کنند.دانشگاه‏های معین
 هر استان می‏توانند سایر دانشگاه ها را زیر چتر بگیرد و کار استان‏ها به سمت بهبود برود.ابزار این کار فقط پول نیست البته بودجه نیاز است اما موارد دیگری هم هست.
مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه‌ و صنعت وزارت علوم اظهار کرد: ماموریت های دیگری هم هست که در دانشگاه‌های تهران برقرار است و در
علوم انسانی و فنی می‌خواهیم پژوهش ‌ها گسترده شود و همه دانشگاه ها را باید درگیر ماموریت هایی کنیم.