موتورسوار مي‌ميرد قانون نمي‌پذيرد!

يك نكته از هزاران

براي اين‌كه يك موتورسوار باشيد، فقط كافي است راندن اين وسيله نقليه را ياد بگيريد؛ البته اين ياد گرفتن، همين‌طوري اتفاق مي‌افتد، موتورسواران، از نوجواني توسط افراد خانواده و يا دوستان، بر اين وسيله مسلط مي‌شوند، بي آن‌كه در مراكز معتبر مربوط به راهنمايي ورانندگي آموزش خاصي ببينند؛ بنابراين، موتورسوار، فردي است كه به احتمال قوي در مورد اغلب علائم راهنمايي و رانندگي و قوانين رانندگي در شهر، چيزي نمي‌داند. موتوسوار، يعني يك فرد همراه با يك وسيله بدون حفاظ، بدون كلاه ايمني، موجودي است كه آن‌را مي توان در تمام نقاط ممكن و ناممكن شهر پيدا كرد؛ در پياده روها، روي پل‌هاي عابر پياده، در بعضي زيرگذرها، در خيابان هاي يك طرفه، در كوچه هاي تنك و باريك، در حال رد شدن از خط ويژه و چراغ قرمز، عدم رعايت حق تقدم عابر پياده-خط كشي‌هاي سفيد براي آن‌ها هيچ معنايي ندارد- موتورسوار در همان حالي‌كه موتورش را مي‌راند و سه ترك هم سوار كرده و به اندازه سه برابر توان موتورش هم بار زده، كلاه و عينك ايمني ندارد، در حال صحبت كردن با موبايلش هم هست و اگر دلش بخواهد در همان حال مي‌تواند براي خودنمايي، ترك‌چرخ هم بزند!


 

    براي اين‌كه يك موتورسوار باشيد، فقط كافي است راندن اين وسيله نقليه را ياد بگيريد؛ البته اين ياد گرفتن، همين‌طوري اتفاق مي‌افتد، موتورسواران، از نوجواني توسط افراد خانواده و يا دوستان، بر اين وسيله مسلط مي‌شوند، بي آن‌كه در مراكز معتبر مربوط به راهنمايي ورانندگي آموزش خاصي ببينند؛ بنابراين، موتورسوار، فردي است كه به احتمال قوي در مورد اغلب علائم راهنمايي و رانندگي و قوانين رانندگي در شهر، چيزي نمي‌داند. موتوسوار، يعني يك فرد همراه با يك وسيله بدون حفاظ، بدون كلاه ايمني، موجودي است كه آن‌را مي توان در تمام نقاط ممكن و ناممكن شهر پيدا كرد؛ در پياده روها، روي پل‌هاي عابر پياده، در بعضي زيرگذرها، در خيابان هاي يك طرفه، در كوچه هاي تنك و باريك، در حال رد شدن از خط ويژه و چراغ قرمز، عدم رعايت حق تقدم عابر پياده-خط كشي‌هاي سفيد براي آن‌ها هيچ معنايي ندارد- موتورسوار در همان حالي‌كه موتورش را مي‌راند و سه ترك هم سوار كرده و به اندازه سه برابر توان موتورش هم بار زده، كلاه و عينك ايمني ندارد، در حال صحبت كردن با موبايلش هم هست و اگر دلش بخواهد در همان حال مي‌تواند براي خودنمايي، ترك‌چرخ هم بزند!

    بسياري از اين موتورسواران متاسفانه در اغلب تصادفات، جان خود را از دست مي‌دهند، زيرا علاوه بر رعايت نكردن هيچ نوع قانون و سرعت مطمئنه‌اي، كلاه ايمني هم ندارند و با يك تصادف عادي با عابر پياده يا وسيله نقليه و تنها با برخورد سرشان به زمين، دچار ضربه مغزي شده و جان خود را ازدست مي‌دهند و نيز موجب آسيب و صدمه به خودروها و عابران پياده مي‌شوند. اين موتورسواران، گاهي حتي بر سر عابراني كه در پياده رو و يا از روي خط عابرپياده در حال تردد هستند، فرياد مي‌زنند كه حواسش كجاست؟! در واقع اين افراد، با وسيله نا ايمن خود هم جان خود را به خطر مي‌اندازند و هم امنيت را از شهروندان سلب كرده‌اند و لازم است ديگر جدي، راهنمايي‎ورانندگي فكري به حال اين مركوبين مرگ که روبه ازدياد شدن هستند ،سختگيرانه‌تر با آنان برخورد كند. البته با توجه به شيوع كرونا، مدتي است از تعداد گشت‎هاي راهنمايي‎ورانندگي هم در سطح شهر كم شده و همين مسئله موجب بي‎قانون‎تر و بي سروسامان‎تر شدن رفتار موتورسواران شده است.

    آمارهاي سازمان پزشکي قانوني کشور نشان مي‌دهد که 61.2 درصد از کشته‌هاي موتورسواران در سال گذشته 18 تا 49 ساله بوده‌اند، اين آمار بيانگر حجم بالاي تلفات تصادف موتورسواران در سنين جواني است.

    به‎طور کلي آمار تلفات موتور سواران در کشور 19.5 درصد از کل تلفات حوادث رانندگي در سال گذشته بوده است.