ثروتمندان جهان و چالش واكسن كروناويروس!

نگراني‌ها و انتظارها براي ساخته شدن يك واكسن موثر تنها يك سوي ماجراي كوويد۱۹ است، ماجرا و شايد فاجعه اصلي از زماني آغاز خواهد شد كه اين واكسن طبعا ابتدا در اختيار كشورها و افراد ثروتمند جهان قرار خواهد گرفت.اين چالش چنان نگران كننده است كه حتي سازمان جهاني بهداشت هم اعلام كرده زماني که واکسن اثربخشي براي مقابله با کرونا ساخته شود، چالش اين خواهد بود که ميزان کافي از آن براي جهان توليد شود. اما نگراني فقط در مورد توليد كافي واكسن كوويد۱۹ نيست، نگراني بزرگ اين است كه تنها دو كشور انگليس و آمريكا، اين واكسن‌هاي هنوز به توليد انبوه نرسيده و داروهاي كروناويروس را از قبل و به ميزان بسيار زياد، پيش خريد كرده‌اند!

ثروتمندان جهان و چالش واكسن كروناويروس!

 

 

     نگراني‌ها و انتظارها براي ساخته شدن يك واكسن موثر تنها يك سوي ماجراي كوويد19 است، ماجرا و شايد فاجعه اصلي از زماني آغاز خواهد شد كه اين واكسن طبعا ابتدا در اختيار كشورها و افراد ثروتمند جهان قرار خواهد گرفت.اين چالش چنان نگران كننده است كه حتي سازمان جهاني بهداشت هم اعلام كرده زماني که واکسن اثربخشي براي مقابله با کرونا ساخته شود، چالش اين خواهد بود که ميزان کافي از آن براي جهان توليد شود. اما نگراني فقط در مورد توليد كافي واكسن كوويد19 نيست، نگراني بزرگ اين است كه تنها دو كشور انگليس و آمريكا، اين واكسن‌هاي هنوز به توليد انبوه نرسيده و داروهاي كروناويروس را از قبل و به ميزان بسيار زياد، پيش خريد كرده‌اند!

    وزير بازرگاني انگليس اعلام کرده دولتش با شرکت‌هاي خارجي سازنده واکسن و داروسازي‌هاي معتبر قراردادي امضا کرده تا 90 ميليون دوز از واکسن ويروس کرونا را در صورت ساخت، بخرد. دولت انگليس با همکاري شرکت‌هاي آلماني بيون تک و آمريکايي فايزر و فرانسوي والنوا نودميليون دوز از واکسن ويروس کرونا، در صورت توليد، خريداري كرده است! اين 90 ميليون دوز واكسن، تقريبا دوبرابر نياز كشور انگلستان با جمعيت در حدود 55 ميليون نفري است. همين وضعيت را آمريكا نيز دارد كه اقدام به چنين پيش‌خريدي كرده است.

    بنابراين در صورت توليد واكسن، كشورهاي رو به توسعه، متوسط و فقير جهان، خيلي ديرتر از كشورها و افراد ثروتمند، به واكسن دسترسي خواهند يافت. شايد بر همين اساس است كه معاون وزير بهداشت ما گفته است تا سال آينده واکسني به دست ما نمي‌رسد و بايد به توصيه‌هاي بهداشتي توجه کنيم. البته در اين ميان يك اتفاق اميدواركننده افتاده و آن اين‌كه به گفته رئيس جمعيت هلال‌احمر در کانال مالي دريافت کمک‌هاي بشردوستانه بين‌المللي به ايران، گشايشي از سوي وزارت امور خزانه‌داري آمريکا اتفاق افتاده؛ شايد همين گشايش دسترسي ما به واكسن را تا حدودي تسهيل كند.