بار اين «بار اولي»ها را چه کسي بر دوش خواهد کشيد؟

يك نكته از هزاران

رئيس پليس آگاهي تهران بزرگ گزارش داده است که در سه ماهه اخير-همين امسال، يعني سال ۹۹- بيش از ۵۰ درصد دستگيرشدگان در حوزه سرقت براي بار اول مرتکب جرم شده بودند.

   رئيس پليس آگاهي تهران بزرگ گزارش داده است که در سه ماهه اخير-همين امسال، يعني سال 99- بيش از 50 درصد دستگيرشدگان در حوزه سرقت براي بار اول مرتکب جرم شده بودند.

    اين باراولي‎ها، نشان مي‎دهند که هم وضعيت برخي از مردم به جايي رسيده که براي تامين معاش خود به روش‎هاي ناگزيرِ نامشروع روي آورده‎اند و هم نشان از آن دارد که بر تعداد سرقت‎ها و سارقان افزوده است. اين باراولي‎ها، نتيجه سه ماه اول امسال هستند که اقتصاد و تحريم و کرونا، تا توانست پيکر اجتماع را زير بار فشار خود خم کرد. حتي اگر دليل شروع به سرقت اين باراولي‎ها را بر اساس برخي گزارش‎ها، نسبت بدهيم به اين که در فضاي متاثر از کرونا بيشتر خانه‎ها و مغازه‎ها خالي ماندند و مردم در خانه بودند و طبعا از سرقت منازل کم شده و به سرقت قطعات و لوازم خودرو و موبايل‌قاپي افزوده شد، باز بايد تمرکز اصلي و نهايي بر «باراولي» بودن آن‌ها باشد و نه فقط برجرمي که مرتکب شده‌اند. که البته اين هم در جاي خود مهم بوده و بايد به آن رسيدگي شود.

    اما بياييد يک لحظه اين باراولي‌هاي دستگير شده را در زندان و در ميان بار چندمي‌ها و حرفه‌اي‌ها تصور کنيم! اينان پس پايان دوران حبس‌شان، با چه تغييراتي از زندان بيرون خواهند آمد؟ يک باراولي وقتي براي چند ماه در کنار حرفه‌اي‌هاي سرقت زندگي کند، طبعا آموزگاران و راهنمايان خوبي در اختيار خواهد داشت و ترفندهاي بيشتر و موثرتري براي سرقت‌هاي بزرگ تر و فرار خواهد آموخت. او در زندان به شبکه سارقان حرفه‌اي و مال‌خرها وصل خواهد شد، او با محل‌هاي مناسب شهر براي سرقت، نحوه سرقت انواع لوازم و هزاران چيز ديگر را ياد خواهد گرفت. يعني در عمل، زنداني و حبس کردن اين باراولي‌ها در کنار ساير زندانيان حرفه‌اي، نتيجه‌اي جز تهيه امکان آموزش بهتر براي آنان نخواهد داشت. در نهايت يک باراولي، وقتي از زندان خارج مي‌شود، مي‌داند که اين‌بار به کجا و چه کساني وصل است و چگونه با کمترين هزينه بيشترين سود را از سرقت‌هاي آينده‌اش ببرد. تمام اين‌ها را گفتيم که بگوئيم بهتر است براي مجازات باراولي‌ها، روش جايزگزيني به جز زندان و همنشيني با حرفه‌اي‌ها انديشيده شود، مسلما قالپاق دزدي و سرقت لوازم خودرو، اگر چه در ذات خود جرم هستند، اما براي يک باراولي در مورد مجازات چنين سرقت‌هايي مي‌توان تمهيدات ديگري جز زندان انديشيد و موجبات بازآموزي و حرفه‌آموزي و اشتغال آنان را فراهم کرد.