قیمت بالا عامل توسعه نیافتن وسایل نقلیه برقی

لزوم ارائه تسهیلات به مردم؛

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن بیان اینکه توسعه ناوگان برقی را در بلند مدت امکان‌پذیر دانست، گفت: ترغیب مردم به خرید یا استفاده از وسایل نقلیه برقی قطعاً نیاز به ارائه تسهیلات از جانب حاکمیت دارد. در غیر این صورت نمی‌توان انتظار توسعه وسایل برقی را داشت.

قیمت بالا عامل توسعه نیافتن وسایل نقلیه برقی



 


مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن بیان اینکه توسعه ناوگان برقی را در بلند مدت امکان‌پذیر دانست، گفت: ترغیب مردم به خرید یا استفاده از وسایل نقلیه برقی قطعاً نیاز به ارائه تسهیلات از جانب حاکمیت دارد. در غیر این صورت نمی‌توان انتظار توسعه وسایل برقی را داشت.
به گزارش ایسنا، پنج سال است که قانون هوای پاک تصویب شده اما هنوز بسیاری از مواد آن اجرایی نشده است؛ همچنین دستگاه‌هایی مکلف هستند که هر یک به‌ تناسب وظایف خود، اقداماتی را برای کنترل آلودگی هوا در کشور اجرایی کنند اما نه تنها اقدامی انجام نشده است بلکه موادی که باید به تسهیل تنفس مردم کمک کنند بیشتر در حد نوشته روی کاغذ باقی مانده‌اند این در حالیست که کیفیت هوای تهران وضع خوبی ندارد.بر اساس ماده ۱۲ آیین‌نامه فنی ماده دو قانون هوای پاک تولیدکنندگان و نیز واردکنندگان موتورسیکلت از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه موظف شدند ۱۰ درصد سبد محصولات هر دوره سه ماهه خود را بر مبنای تعداد تولید، به موتورسیکلت برقی اختصاص دهند و در صورت نبود امکان به ازای شماره‌گذاری هر دستگاه موتورسیکلت از میزان
۱۰ درصد مذکور، سه دستگاه موتورسیکلت فرسوده از رده خارج کنند، اما به دلیل تعلیق از سوی وزارت صمت دولت تدبیر و امید هر دو ماده اجرایی نشد.
میرزایی قمی درباره لزوم قرار دادن این وسایل با قیمت منطقی در اختیار مصرف کننده توضیح داد: یکی از مشکلات اصلی در راه توسعه ناوگان برقی، قیمت تمام شده این وسایل است. با وجود توسعه‌ بسیار زیادی که در سطح جهانی در حوزه تولید خودروهای برقی صورت گرفته و افزایش سهم این خودروها از بازار جهانی، بازهم قیمت یک خودروی برقی از یک خودروی معادل بنزینی یا دیزلی بالاتر است. بیشتر این قیمت تمام شده نیز به باتری خودروها برمی‌گردد که آن هم به دلیل محدودیت‌های منابع موجود در مواد اولیه ساخت باتری در سطح جهان است بنابراین در جهت ایجاد رقابت همچنین ترغیب مردم به خرید یا استفاده از وسایل نقلیه برقی به‌طور قطع نیاز به ارائه تسهیلات و یارانه از جانب حاکمیت وجود دارد. در غیر این صورت نمی‌توان انتظار توسعه وسایل برقی را داشت.