افزایش ۲۴ درصدی سهم صادرات کردستان از میزان صادرات کل کشور

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان:

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت:سهم صادرات کردستان از میزان صادرات کل کشور، در ۷ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۲۴ درصد افزایش و از لحاظ ارزشی ۱۲ درصد کاهش داشته است.

افزایش ۲۴ درصدی سهم صادرات کردستان از میزان صادرات کل کشور

 


کردستان-افشین مقصودی
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت:سهم صادرات کردستان از میزان صادرات کل کشور، در 7 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی 24 درصد افزایش و از لحاظ ارزشی 12 درصد کاهش داشته است.
بختیار خلیقی در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کردستان اظهار داشت:میزان صادرات گمرکات باشماق و بانه از ابتدای سال تا پایان مهر ماه امسال 249 میلیون دلار و از حیث وزنی 419 هزار تن بوده است.
وی افزود:میزان صادرات در این گمرکات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی 41 درصد و از لحاظ ارزشی 26 درصد کاهش داشته
 است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: صادرات کردستان در بخش های مختلف اقتصادی در مجموع 221 میلیون دلار بوده که از این میزان در بخش صنعت 75 میلیون دلار، در بخش کشاورزی و صنایع غذایی 112 میلیون دلار و در بخش معدن و صنایع معدنی نیز 28 میلیون دلار صادرات صورت گرفته است.
خلیقی یادآور شد: همچنین میزان واردات کشور از ابتدا تا پایان مهر امسال 19 هزار و 747 تن به ارزش 31 هزار و 727 میلیون دلار بوده است.
وی ادامه داد: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی 16 درصد کاهش و از لحاظ ارزشی 14 درصد افزایش داشته است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت:عمده ترین کشورهای مبدا وارداتی امارات متحده عربی با 30 درصد، چین با 26 درصد، ترکیه با
10 درصد، هند با 5 درصد و آلمان با 3 درصد هستند.
خلیقی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت:227 میلیون دلار کالای صادراتی از گمرکات کردستان صادر شده که این میزان صادرات از حیث وزنی 566 هزار تن و از حیث دلاری 227 میلیون دلار ارزش داشته است.
وی با بیان این مطلب که بیشترین سهم صادرات استان با 74 درصد مربوط به گمرک باشماق است، یادآور شد:سهم صادرات کشور 28 میلیون و
 406 هزار دلار است و سهم صادرات کردستان از صادرات کشور از حیث وزنی 92 دهم درصد و از حیث ارزشی
هشت دهم درصد بوده است.