۱۲ احضار در ۶۷ روز؛ واکنش دستگاه دیپلماسی به فشارهای کم‌سابقه علیه ایران

۱۲ احضار در ۶۷ روز؛ واکنش دستگاه دیپلماسی به فشارهای کم‌سابقه علیه ایران



 بررسی اخبار فعالیت دستگاه دیپلماسی کشورمان نشان می‌دهد از سوم مهر تا نهم آذرماه یعنی در بازه زمانی ۶۷ روزه، وزارت امور خارجه ۱۲ بار سفیران کشورها را احضار کرده و به آن‌ها مواردی را تذکر داده است.
به گزارش ایرنا ، در ناآرامی‌هایی که از روزهای پایانی تابستان، فضای اجتماعی و سیاسی کشور را دربرگرفت و پیامدهایش در عرصه‌های امنیتی و اقتصادی هم خودنمایی کرد، علاوه بر داخل کشور، چندین مورد تجمع و تحرکات تخریبی در کشورهای دیگر علیه جمهوری اسلامی و سفارتخانه های کشورمان رخ داد. همچنین در موارد متعدد، مقامات برخی کشورها به موضع‌گیری درباره وقایع داخلی ایران و بیان ادعاهایی علیه نظام جمهوری اسلامی پرداختند که با واکنش وزارت امور خارجه روبرو شد.
تصویب تحریم علیه برخی اشخاص و نهادها، صدور قطعنامه حقوق بشری و بیانیه‌های متعدد نیز از دیگر روش‌های تقابل با جمهوری اسلامی بوده که نوعا با واکنش ایران نیز روبرو شده است.
در این ایام سفیر انگلیس ۴ بار، سفیر آلمان ۲ بار و سفرای کشورهای استرالیا، نروژ، دانمارک، جمهوری آذربایجان و فرانسه به همراه کاردار این کشور هر کدام یک بار به وزارت امور خارجه کشورمان احضار شده و تذکرات لازم به آنها داده شده است.
صدراعظم آلمان (۲ بار) به همراه وزیر خارجه این کشور، رئیس جمهور آمریکا، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، رییس جمهور فرانسه و رئیس پارلمان نروژ، از جمله افرادی هستند که در این ایام علیه جمهوری اسلامی موضع‌گیری کرده‌اند. همچنین پارلمان اروپا، تروئیکای اروپایی، گروه ۷ و پارلمان فرانسه اقدام به صدور بیانیه یا قطعنامه علیه کشورمان کرده‌اند؛ فراتر از این‌ها تصویب قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه کشورمان بوده که تشکیل کمیته موسوم به «حقیقت‌یاب» را مورد تاکید قرار داده است.