تنزل کیفیت خدمات هوایی به پایین ترین حد

دنیا در حال حرکت به سمت حمل و نقل های فراصوت و نسل جدید ترابری از جنس تسلا می باشد و ما همچنان با گرفتن هر بلیط هواپیما باید امیدوار باشیم که سر وقت و بدون تأخیر پروازمان انجام شود!.

تنزل کیفیت خدمات هوایی به پایین ترین حد


 

دنیا در حال حرکت به سمت حمل و نقل های فراصوت و نسل جدید ترابری از جنس تسلا می باشد و ما همچنان با گرفتن هر بلیط هواپیما باید امیدوار باشیم که سر وقت و بدون تأخیر پروازمان انجام شود!.
این مقوله سال های سال است که برای مسافران ایرانی به خصوص در پروازهای داخلی موجب نارضایتی است اما هیچگاه این موضوع از سوی نهادهای مسئول در صنعت هوایی و سازمان های نظارتی مورد توجه قرار نگرفته است.
روند اجرای قوانین هوایی و فرودگاهی به صورت کاملا یک طرفه و حتی سلیقه ای دنبال می شود، به گونه ای که هیچگاه در بروز مشکلاتی همچون تأخیر در پرواز حقوق مسافران مورد توجه شرکت مربوطه یا دیگر نهادهای بالادستی مورد توجه قرار نمی گیرد و به هیچ طریقی جبران نمی شود. تاخیرهایی که بعضاً به ده ساعت می رسد و مسافران سرگردان در فرودگاه تنها می توانند از صندلی های انتظار استفاده کنند!.
اما در نقطه مقابل اگر در پروازی مسافر به هر دلیلی با تأخیر به فرودگاه برسد و از پرواز جا بماند تمامی قوانین تعرفه ای با کسر مالیات برای او به اجرا در می آید و اینجا همه چیز قانونی دنبال می شود! .
نکته دیگر علت بروز این تأخیرها می باشد. اینکه اگر پروازها به سبب نقص فنی به تعویق بیفتد شاید قابل تحمل باشد چرا که بحث جان و سلامت مردم در میان است. ضمن اینکه اگر هم نقص فنی باشد، شرکت هواپیمایی باید تدابیر لازم را پیش بینی کرده باشد و در جهت تأمین پرواز جایگزین سریع اقدام نموده و اگر تأخیر بیش یک ساعت شده باید امکانات رفاهی لازم و حتی عودت پول مسافرین را در دستور کار قرار دهند .
اما بنابر اطلاعات موجود از منابع آگاه بیشترین تأخیرهای موجود در خطوط هوایی کشور به سبب کسب سود حداکثری شرکت های هواپیمایی برای پر کردن ساعت پرواز هواپیمای خود با بیشترین مسافر می باشد. به عنوان مثال پروازی که برای چابهار در تهران بلیط فروخته شده به سبب پر نشدن، منتظر پرواز برگشت چابهار به تهران می شوند تا هواپیما با حداکثر مسافر از زمین بلند شود. حال مسافران باید منتظر بمانند تا پرواز از چابهار پر شود و در تهران فرود آید و اقدامات نظافتی و سوخت گیری و چک های فنی انجام شود سپس از مبدا تهران پرواز انجام شود.
یا در نمونه ای دیگر وقتی شرکت های هواپیمایی می بینند که تا چند ساعت مانده به پرواز هنوز صندلی ها را پر نکرده اند اقدام به ارزان کردن قیمت بلیط و یا تبدیل پرواز به دو مسیره می کنند. حال هرچقدر این پرکردن صندلی ها زمان ببرد برای آنها مهم نیست و کسی به آنها معترض نمی شود!. کسی به آنها معترض نمی شود که چرا پرواز تهران به کیش، مسافر شیراز هم سوار می کند و در شیراز نیز به زمین می نشیند.
عملکرد ما در صنعت هوایی چیزی درحد کارایی حمل و نقل زمینی و اتوبوسی است. برای همین است که هیچگاه درگیر کیفیت خدمات
 نمی شویم و دستاوردی برای رقابت با شرکت های هوایی خارجی نداریم.