سختی تحمل گرانی ها برای مردم

هرچند که افزایش نرخ کالاها و خدمات در کشورمان همچون آلودگی هوا همیشه هست و چاره ای جز تحمل آن وجود ندارد، اما بالاخره باید مشخص شود که مردم تا چه زمانی و تا چه میزانی باید در مقابل این گرانی ها تحمل کنند و فشارها را تاب بیاورند.

سختی تحمل گرانی ها برای مردم

هرچند که افزایش نرخ کالاها و خدمات در کشورمان همچون آلودگی هوا همیشه هست و چاره ای جز تحمل آن وجود ندارد، اما بالاخره باید مشخص شود که مردم تا چه زمانی و تا چه میزانی باید در مقابل این گرانی ها تحمل کنند و فشارها را تاب بیاورند.
باردیگر شاهد افزایش نرخ ارز و طلا در بازار هستیم. هرچند که این اخبار برای اکثریت مردم جامعه بی اهمیت باشد چرا که نه دلاری دارند و طلایی که بخواهند آن را دست به دست کنند. اما آنچه از این نوسان بازار طلا و ارز برای کسانی که دخلی به آن ندارند، تنها گرانی و تورم و افزایش نگرانی ها از گذران زندگی روزمره است.
دراین مسئله دیگر از مردم کاری ساخته نیست و حتی گزینه تحمل و صبر نیز برای آنها به پایان رسیده است و دیگر ظرفیتی در این زمینه باقی نمانده است. اما در طرف مقابل این مشکلات دولت و دستگاه های مختلف اجرایی و رسمی قرار دارند. مدیریت اقتصاد و برنامه ریزی کلان در آن وظیفه دولت و مجلس و دیگر نهادهای مرتبط است، و دیگر راهی جز اصلاح نظام اقتصادی کشور و ساماندهی ناکارآمدی ها وجود ندارد.
مسئولان اقتصادی کشور باید به مردم پاسخ دهند قیمت دلار تابع چه مدیریتی است که قابل کنترل نیست. برنامه ها و سیاست هایی که در مورد تثبیت قیمت دلار مطرح گردیده بود چرا اجرایی نمی شود. این درحالی است که به گفته مسئولان آمارها در رشد اقتصاد کشور مثبت است و میزان فروش نفت نیز به پیش از تحریم ها بازگشته است و بیشتر آن نیز نقدی وصول می شود. پس این گرانی ارز از کجا آب می خورد که فشار تورمی آن مدام زندگی مردم را تحت الشعاع قرار می دهد.
دراکثر اظهارات مسئولان مشاهده می شود که مدام به مردم توصیه می شود تا شرایط را تحمل کنند تا گشایش ها رخ دهد و زیرساخت ها ایجاد شود!. جای بسی تعجب و تأمل است که پس از چندین دهه مدیریت درکشور هنوز زیر ساخت های اقتصادی شکل نگرفته است و در برهه کنونی که دنیا از تحولات رفاهی عبور کرده و در مسیر تحولات علوم جدید قرار گرفته است، ما همچنان به مردم توصیه می کنیم که تحمل کنید تا اوضاع خوب شود!.
این انصاف نیست که مردم را درچنین وضعیتی به صبر و تحمل شرایط پند و اندرز دهیم، این مردم برای گذران معاش روزانه خود و تأمین نیازهای اولیه با مشکلات فراوان مواجهند و دیگر چیزی برای نادیده گرفتن و
صرفه جویی ندارند که تاب بیاورند. اصلا تاب بیاورند که چی بشود؟! آیا قرار است از مریخ مدیران اقتصادی بیاوریم تا وضع کشور را سروسامان
دهند.
مشکل اصلی مردم عدم درک وضعیتشان از سوی مسئولان است، اما با تمام این اوصاف بازهم چشم امید به عملکرد درست و مدیریت هدفمند مسئولان وجود دارد. چرا که مردم نمی توانند ساختار مدیریت اقتصادی را تغییر و اصلاح کنند. این وظیفه دستگاه ها و نهادهای
قانون گذار و مجریان و ناظرین در قوای سه گانه است تا فکری به حال وضعیت سخت مردم و گرانی های بی پشتوانه در عرصه هایی همچون ارز و طلا کنند. واقعاً جایی برای تحمل بیشتر نمانده... تا کجا باید این گرانی ها را
تحمل کرد؟!