عملیات اجرایی پارک آبخیز دره مودر اراک آغاز شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی:

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی: عملیات اجرایی پارک آبخیز دره مودر اراک آغاز شد


اراک-خبرنگار آفرينش
به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ،عبدالحسین محمدی افزود:این پارک آبخیز در مساحتی به وسعت 3۶۵ هکتار در شمال غربی و مجاورت شهر اراک اجرایی می‏شود.
وی ادامه داد:۵۰۰ میلیون تومان در مرحله نخست به اجرای این پارک آبخیز اختصاص یافته و تاکنون ۷۵ درصد کار مطالعاتی این پروژه انجام شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطر نشان کرد:در راستای افزایش فضای سبز و مکان های گردشگری اراک پارک آبخیز
دره مودر همانند دره گردو در مجاورت شهر اراک بالاتر از آرامستان اجرا می‏شود.
محمدی گفت:احداث جاده دسترسی به این پارک در گام نخست در دستور کار بوده و پیمانکار انتخاب و با عقد قرارداد، اجرای عملیات کلید خورد.
وی ادامه داد:طول تقریبی جاده دسترسی به پارک یک کیلومتر و عرض آن ۲.۵ تا ۳ متر است که جهت انتقال وسایل اولیه از جمله، نهال ها، سیستم آبیاری قطره ای و ...احداث می‏شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود:این جاده، در پایان پروژه نهالکاری می‏شود و با ایجاد مانع، وسایل نقلیه امکان ورود به منطقه را نخواهند داشت.
محمدی گفت:با توجه به پتانسیل بند خاکی موجود در منطقه مودر، پروژه های متعددی از جمله بندهای گابیونی جهت کنترل سیلاب و رسوب، آلاچیق، بسترهای استراحت کوهنوردان، احیای چشمه ها و ایجاد آبشار مصنوعی ،عملیات خشکه چین، اسکله ماهیگیری، کمپ اقامت شبانه، سرویس بهداشتی ، نمازخانه، ساختمان نگهبانی، عملیات نهال کاری و توسعه فضای سبز در راستای اجرای طرح پارک آبخیز اجرایی می‏شود.
محمدی با بیان اینکه امسال فعلا جاده دسترسی اجرایی می‏شود، گفت:اعتبار مورد نیاز برای اجرای کامل پروژه ۵۰ میلیارد تومان
پیش بینی شده است، اما با توجه به افزایش قیمت‏ها احتمال افزایش اعتبارات مورد نیاز وجود دارد و با توجه به اینکه پروژه ملی است می‏توانیم اعتبارات خوبی را جذب کنیم.مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت:زمانبندی اجرای پروژه ۵ سال است اما تلاش خواهیم کرد که ظرف سه سال آینده کار را به انجام برسانیم.
وی اضافه کرد:پروژه در داخل مسیر آبراهه‎های منطقه انجام می‏شود و تامین آب برای نهالکاری با اولین بارش، منابع مخزن ذخیره آب تامین می‏شود.