ال‌پی‌جی مناسب سوخت خودروست یا خوراک پتروشیمی؟

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: برای ورود ال‌پی‌جی به سبد سوخت، افزون بر تولید خودروهای کارخانه‌ای باید همزمان تبدیل خودروهای بنزین‌سوز به دوگانه‌سوز ال‌پی‌جی، اجرا شود که حداقل حدود ۳ میلیون خودرو با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود.


مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: برای ورود ال‌پی‌جی به سبد سوخت، افزون بر تولید خودروهای کارخانه‌ای باید همزمان تبدیل خودروهای بنزین‌سوز به دوگانه‌سوز ال‌پی‌جی، اجرا شود که حداقل حدود ۳ میلیون خودرو با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود.
به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، محمد رضایی اظهار کرد: استفاده از ال‌پی‌جی به‌عنوان خوراک پتروشیمی صرفه بیشتری نسبت به جایگزینی آن با سوخت دارد، اما این به آن معنا نیست که نباید برای جایگزینی سوخت بنزین و گازوئیل در کشور چاره‌ای اندیشید. گاز طبیعی که در خودروها به شکل گاز طبیعی فشرده (CNG) مورد استفاده قرار می‌گیرد، ارزشی معادل ۱۰۰ دلار در هر تن دارد، یعنی حدود ۲۵۰ دلار ارزان‌تر از بنزین و گازوئیل و ۲۲۰ دلار در هر تن ارزان‌تر از گاز مایع.
وی افزود: وجود بیش از ۲۵۰۰ جایگاه توزیع سی‌ان‌جی در کشور، زیرساخت عظیم انتقال در سراسر کشور که با صرف میلیاردها دلار هزینه ایجاد شده، طراحی و ساخت خودروهای پایه گازسوز از سال‌ها قبل، امکان تبدیل خودروها به دوگانه‌سوزی سی‌ان‌جی با استاندارد ملی و ظرفیت ایجاد شده برای ساخت مخازن سی‌ان‌جی از جمله مزایای استفاده از سی‌ان‌جی در سبد سوخت است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ایران بزرگ‌ترین ذخایر گاز دنیا را داراست، امکان جایگزینی گاز طبیعی به هر میزان در سبد سوخت با گازوئیل یا بنزین وجود دارد. برای نمونه اگر مقرر شود روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین یا گازوئیل با سایر سوخت‌ها جایگزین شود، صرفه اقتصادی بر این است که همه ۴۰ میلیون لیتر با گاز طبیعی جایگزین شود تا اینکه بخشی از آن سی‌ان‌جی و بخشی دیگر با ال‌پی‌جی جابه‌جا شود.
رضایی درباره مقایسه سود حاصل از جایگزینی بنزین با گاز مایع و سی‌ان‌جی، اذعان داشت: با کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای احداث زیرساخت‌ها در جایگزینی سی‌ان‌جی با بنزین سالانه ۴ میلیارد دلار برای کشور سود حاصل می‌شود، در حالی که در جایگزینی ال‌پی‌جی با بنزین به حدود ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای ایجاد زیرساخت نیاز است و سالانه چیزی حدود ۲۵۰ میلیون دلار سود نصیب کشور خواهد شد.
وی اظهار کرد: در نتیجه دلیلی وجود ندارد که کشور از سود سرشار حاصل از تبدیل ال‌پی‌جی به محصولات با ارزش بگذرد و آن را به بخشی از سبد سوخت کشور تبدیل کند.