با اجرایی شدن ایده فیفا‌ الیت؛ علیرضا فغانی داور الکلاسیکو می شود

با اجرایی شدن ایده فیفا‌ الیت؛ علیرضا فغانی داور الکلاسیکو می شود

 

!

 جام جهانی 2022 قطر نشان داد حتی با وجود VAR هم اشتباهات داوری به پایان نرسیده و ممکن است در بعضی از بازی‌های بزرگ، با تصمیمات داور سرنوشت مسابقات دگرگون شود.
حالا رافال روستکوفسکی، داور پیشین یوفا و فیفا که از سال‌های 1997 تا 2017 داور بین‌المللی بود معتقد است داوری چون مارسینیاک باید هر هفته داور مهم‌ترین بازی‌های فوتبال دنیا باشد و پیاده کردن چنین ایده‌ای کار چندان سختی هم نیست.
فیفا الیت یا یوفا پروفی، نام گروه جدید داوران برجسته جهان است که نامزد شماره یک حضور در آن شیمون مارسینیاک خواهد بود. ایجاد چنین رده نخبه ای از داوران حرفه ای باید پاسخی به نیازهای فیفا، یوفا و
 لیگ های مطرح کشورهای مختلف باشد. یک داور عضو در این گروه می تواند هر هفته بازی های کلیدی را قضاوت کند، به عنوان مثال در سری آ ایتالیا، لالیگا اسپانیا یا لیگ برتر انگلیس، یا داغ ترین بازی ها در لیگ های ترکیه، یونان یا پرتغال.
رافال روستکوفسکی در این خصوص می‌گوید:" این پروژه سریعتر از آنچه انتظار می رود متولد خواهد شد و جام جهانی قطر سرآغازی برای آن بود. من در مورد برنامه های فعلی برای ایجاد یک گروه حرفه ای از داوران بین المللی از فردی که در محافل نزدیک به مقامات فیفا و یوفا حضور دارد، مطلع شدم. وقتی من شروع به بررسی این موضوع کردم، دو نفر دیگر که در ساختارهای داوری در سطح بین المللی فعال بودند، مستقل از یکدیگر آن را تأیید کردند. با این حال، هر یک از آنها نسخه کمی متفاوت از برخی جزئیات ارائه کردند و اشاره کردند که این پروژه در مرحله ای است که هنوز برای صحبت در مورد جزئیات یا حتی در مورد کلیات آن زود است."
با این حساب با اجرایی شدن طرح فیفا الیت یا یوفا پروفی، اگر کشورهای مطرح فوتبال اروپا هم به آن بپیوندند، داوران شاخصی چون مارسینیاک، مارتین الویر، علیرضا فغانی، متئو لاهوز و سایر داوران فیفا این شانس را دارند تا بازی‌های بزرگ لیگ‌های معتبر اروپایی را هم قضاوت کنند.