آموزش صیادان بوشهری در حفاظت از لاک پشت‏ها

آموزش صیادان بوشهری در حفاظت از لاک پشت‏ها

 


بوشهر-عباس بحرانی
فرهاد قلی‌نژاد مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در حاشیه برنامه رهاسازی سه لاکپشت سبز کشف شده، در خلیج فارس اظهارداشت:صیادان در راستای همکاری جوامع محلی در حفاظت از حیات وحش، با اهمیت این گونه‌های ارزشمند برای اکوسیستم خلیج فارس و لزوم حفاظت از آنها آشنا می‌شوند و نحوه رهاسازی از تورهای ماهیگیری و رهاسازی آنها را فرا می‌گیرند.
وی افزود:علاوه بر این در خلال آموزش‌های صیادی، اهمیت پیشگیری از آلودگی دریا ناشی از سوخت شناورها به صیادان بوشهری گوشزد شده است.
قلی‌نژاد افزود:پس از کشف سه قطعه لاکپشت سبز از عرضه کنندگان غیر مجاز گونه‌های حیات وحش در تهران از سوی معاونت دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، این زیست‎مندان به استان بوشهر منتقل و برای بازگشت به چرخه طبیعت و اکوسیستم، رهاسازی شدند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: لاک‏پشت سبز از گونه‌های در خطر انقراض جهانی است که به دلیل عوامل آسیب رسان مانند آلودگی‏های دریایی و تردد شناورها در محدوده‌های زیستگاهی یا تخریب سواحل دچار خطر انقراض شده و باید برای حفاظت آن اقدامات ملی و جهانی انجام شود.
وی بیان داشت: در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌های پایش، آماربرداری و حفاظتی را در سال‎های اخیر در دستورکار قرار داده و حفاظت از سواحل به ویژه در فصل تولید مثل این گونه‌ها به طور جدی دنبال می‌شود.
قلی‌نژاد عنوان کرد:جلوگیری از آلودگی در سواحل و دریا و تعیین زیستگاه های مهم این گونه به عنوان پارک‏های ملی دریایی و مناطق حفاظت شده دریایی از مهمترین اقداماتی است که سازمان حفاظت محیط زیست به این منظور انجام داده است.
وی ادامه داد:زیستگاه های حساس این گونه در استان بوشهر مانند پارک ملی نخیلو ، پارک دریایی نایبند و پناهگاه حیات وحش خارک و خارگو، در فصل‏های تولید مثل و مهاجرت آنها تحت برنامه‌های حفاظتی قرار دارد تا در مرحله تخم‏گذاری شاهد بیشترین موفقیت و تولید نسل این گونه در کشور باشیم.