آیا یک نیروگاه خورشیدی در فضا واقعا کار می‌کند؟

تلاش‎های مستمر ادامه دارد؛

۴. این فناوری از درگیری‌های زمینی در امان است آسیب‌رسانی عمدی و آشکار به خطوط لوله گاز «نورد استریم» در دریای بالتیک که جهان را در سپتامبر ۲۰۲۲ شوکه کرد، نشان داد که در دنیای بی‌ثبات سیاسی محل سکونت ما، اتکا به انرژی بیرونی نسبتا ناامن است.

 



قسمت سوم
4. این فناوری از درگیری‌های زمینی در امان است
آسیب‌رسانی عمدی و آشکار به خطوط لوله گاز «نورد استریم» در دریای بالتیک که جهان را در سپتامبر ۲۰۲۲ شوکه کرد، نشان داد که در دنیای بی‌ثبات سیاسی محل سکونت ما، اتکا به انرژی بیرونی نسبتا ناامن است.
طرفداران این ایده می‌گویند که انرژی خورشیدی فضایی از درگیری‌های بین‌المللی ایمن است و همچنین، بیشتر از نیروگاه‌های خورشیدی سنتی روی زمین در امان می‌ماند.
ویلسون گفت: اگر پنل‌های خورشیدی را به صورت راهبردی در مناطق خالی از جمعیت مانند صحرای بزرگ آفریقا قرار دهید، می‌توانید تمام نیازهای انرژی بشریت را تامین کنید اما همان چیزی که در مورد روسیه رخ داد، در صورت وقوع جنگ در صحرای بزرگ آفریقا نیز ممکن است برای امنیت انرژی ما اتفاق بیفتد.
برخی از مخالفان استدلال می‌کنند که یک نیروگاه خورشیدی فضایی را می‌توان به راحتی با موشک‌های ضد ماهواره مورد حمله قرار داد اما کش با این نظر مخالف است. کش گفت که ساقط کردن یک سکو در مدار زمین‌ایستا، خارج از توانایی‌های کنونی بیشتر ایالت‌ها است.
وی افزود: مطمئنا خطرهایی وجود دارند اما این خطرها بیشتر از افرادی نیستند که می‌خواهند به نیروگاه‌های هسته‌ای، خطوط لوله گاز یا کابل‌های فشار قوی بین قاره‌ها حمله کنند. بسیاری از آنها را می‌توان به صورت پنهانی مورد حمله قرار داد و مهاجمان به راحتی می‌توانند مسئولیت پذیرش آن را انکار کنند اما در فضا، هر حمله‌ای مستلزم پرتابی است که مطمئنا شناسایی خواهد شد.
ویلسون گفت: از آنجا که هر پروژه نیروگاه خورشیدی فضایی به احتمال زیاد یک تلاش بین‌المللی خواهد بود، طبیعت بین‌المللی می‌تواند یک لایه حفاظتی اضافی را در برابر تحولات سیاسی ایجاد کند.
5. زیرساخت‌های زمینی مزاحمت کمتری نسبت به سایر انرژی‌های تجدیدپذیر خواهند داشت
نیروگاه‌های فتوولتائیک روی زمین، مناطق وسیعی از زمین را می‌بلعند تا یک مقدار منطقی از نیرو را برداشت کنند. مزارع بادی احداث‌شده در چشم‌انداز نیز غیر قابل چشم‌پوشی هستند. آنتن‌های اصلاح‌کننده مورد نیاز برای دریافت پرتوهای مایکروویو که حامل انرژی خورشیدی تولیدشده در فضا هستند نیز ردپای قابل توجهی دارند. در هر حال، کش باور دارد که مزاحمت آنتن‌های اصلاح‌کننده بسیار کمتر است و می‌توان از آنها برای کاربردهای دیگر در زمین یا دریا نیز استفاده کرد.
6. این فناوری می‌تواند انرژی هواپیماهای در حال پرواز را تأمین کند
ایده شرکت «ایرباس»(Airbus) در مورد آینده حاکی از این است که انرژی خورشیدی تولیدشده در فضا می‌تواند ردپای کربن حاصل از هوانوردی را پاکسازی کند. این گونه نیست که هواپیماها به طور کامل از سوخت‌های فسیلی حذف شوند اما این فناوری می‌تواند مقداری از گازهای گلخانه‌ای را که هواپیماهای جهان در جو زمین تخلیه می‌کنند، کاهش
دهد.
«ژان دومینیک کاست»(Jean-Dominique Coste)، مدیر ارشد ایرباس گفت: در آینده همان طور که به سمت هواپیماهای مبتنی بر هیدروژن و باتری حرکت می‌کنیم، می‌توانیم انرژی خورشیدی فضا را برای افزایش برد هواپیماها به کار ببریم. ما می‌توانیم از این انرژی برای کمک به برخاستن هواپیما استفاده کنیم زیرا برخاستن، لحظه‌ای است که بیشتر سوخت مصرف می‌شود.
ادامه دارد...
*ایسنا