امکان جایگزینی انرژی خورشیدی با شکافت هسته‌ای برای تولید اکسیژن در ماه

امکان جایگزینی انرژی خورشیدی با شکافت هسته‌ای برای تولید اکسیژن در ماه



دانشمندان می‌گویند انرژی خورشیدی می‌تواند جایگزین خوبی با انرژی شکافت هسته‌ای برای تولید اکسیژن در ماه باشد، چرا که برای تولید مقدار یکسانی از انرژی به شش برابر جرم کمتری نیاز دارد.
به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، ماموریت بدون سرنشین
"آرتمیس ۱" ناسا به مدار ماه گامی کوچک به سوی هدف نهایی فرستادن دوباره انسان به کره ماه و پس از آن مریخ و فراتر از آن بود.
هدف دوم این است که بفهمیم چگونه می‌توان از منابع ماه برای گروه‌های پژوهشی تا اواسط دهه بعد استفاده کرد.
با این حال، یک مانع بزرگ برای ایجاد یک مستعمره در ماه، استخراج و معدن‌کاوی فلزات و اکسیژن است که در ذخایر سنگی که سطح ماه را پوشانده‌اند، موجود هستند.
در بیانیه مطبوعاتی چندی پیش ناسا آمده بود: سیستم‌های شکافت هسته‌ای نسبتاً کوچک و سبک وزن در مقایسه با سایر سیستم‌های تولید قدرت، قابل اعتماد هستند و می‌توانند بدون توجه به مکان، در دسترس بودن نور خورشید و سایر شرایط محیطی، برق را به طور مداوم تولید کنند و نمایش چنین سیستم‌هایی در ماه راه را برای ماموریت‌های طولانی مدت در ماه و مریخ هموار می‌کند.
شکافت هسته‌ای یا فیژن(Nuclear fission) فرآیندی است که در آن یک اتم سنگین مانند اورانیوم به دو اتم سبک‌تر تبدیل می‌شود. وقتی هسته‌ای با عدد اتمی زیاد شکافته شود، بر پایه فرمول اینشتین، مقداری از جرم آن به انرژی تبدیل می‌شود. از این انرژی در تولید برق در نیروگاه هسته‌ای استفاده می‌شود.
با این حال، یک پروفسور آمریکایی ادعا می‌کند که گزینه بهتری در آستین دارد. او طرحی نظری برای تجهیز ماه به پنل‌های خورشیدی ایجاد کرده است که می‌تواند به طور ایمن و کارآمد نیازهای ساکنان آینده ماه را برطرف کند.
بر اساس محاسباتی که توسط پروفسور جفری گوردون از گروه انرژی خورشیدی و فیزیک محیطی دانشگاه بن گوریون انجام شده است، این طرح برای تولید مقدار یکسانی از انرژی نسبت به بهترین گزینه شکافت هسته‌ای به شش برابر جرم کمتری نیاز دارد.