صرفه جویی ۱۰۰ میلیارد ریالی در شركت نفت و گاز مسجدسلیمان

با ایمن سازی یک حلقه چاه گازی محقق شد؛

با ایمن سازی یک حلقه چاه گازی محقق شد؛ صرفه جویی ۱۰۰ میلیارد ریالی در شركت نفت و گاز مسجدسلیمان


اهواز-محمدي
با تلاش مهندسان و کارشناسان مدیریت امور فنی شرکت
بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان با اعمال شیوه های فنی از مصرف
100 میلیارد ریال هزینه جلوگیری به عمل آمد .
به دليل نقص عملكرد دو عدد از شيرهاي نصب شده بر روي تاج چاه، دچار نشت داخلي و اعمال فشار زياد به ديگر تجهيزات سرچاهي گرديد و به دليل وجود گاز پرفشار و احتمال بروز خطرات بالقوه، ريسك بالاي عملياتي داشت.
به همين دليل با ذخيره سازي حجم مناسب سيال آب نمك، سعي در كشتن چاه گرديد كه به دليل هندسه خاص و فشار بالاي چاه، عمليات ناموفق بود از این رو چاه در برنامه نصب پلاگ قابل بازيافت درون آستري در حضور دستگاه لوله مغزي سيار و كشتن چاه قرار گرفت.
با چندين بار كوشش و برگزاري جلسات بررسي فني و كسب نظر كارشناسان ادارات عملياتي و ستادي و با اجراي چندين عمليات ، تلاش جهت عبور دادن اين نوع پلاگ از درون تاج چاه ناموفق و تلاش جهت نصب پلاگ درون جايگاه نصب پلاگ در رشته تكميلي، به دليل محدوديت قطر عبور نيز ميسر نشد و روند ايمن سازي سخت و پر ريسك گرديد.
يكي از گزينه هاي محتمل بعدي، مسدود كردن ستون چاه با دوغاب سيمان و سپس حضور دكل تعميراتي جهت ايمن سازي و سپس حفاري پلاگ سيماني بود كه با تلاش هاي بي وقفه و تجربه ساير روش هاي ممكن و با دقت نظر و حساسيت بالا و رعايت كليه نكات ايمني، با پمپاژ آب نمك اشباع با دبي بالا توسط دو دستگاه پمپ تراك از دو مسير متفاوت با نظارت و مديريت همكاران مهندسي توليد مسجدسليمان و حضور و همكاري كارشناسان اداره خدمات فني سر چاهي و ساير ادارات مرتبط،
به طور همزمان درون چاه و نصب پلاگ مخصوص درون آويزه لوله مغزي و با بررسي شرايط و پايش فشار، شيرهاي معيوب تعويض و با نصب شيرهاي جديد، ايمن سازي تاج چاه با موفقيت انجام شد.
اين عمليات موفق، باعث منتفي شدن احتمال ايمن سازي در حضور دكل شده و از صرف هزينه هاي مرتبط با  دكل هاي تعميراتي جلوگيري  بعمل آمد كه با اين تجربه  موفق،  صرفه جويي در هزينه ها در حدود
 يكصد ميليارد ريال حاصل گرديد.