خطر "مالاریا" سیستان را تهدید می کند

گویا مردم مظلوم سیستان و بلوچستان را امانی برای آسایش نیست و اخیراً "مالاریا" بلای جان و سلامتی آنها شده است.

خطر "مالاریا" سیستان  را تهدید می کند

گویا مردم مظلوم سیستان و بلوچستان را امانی برای آسایش نیست و اخیراً "مالاریا" بلای جان و سلامتی آنها شده است. در روزهای گذشته از آغاز سال جدید 47 مورد ابتلا به مالاریا در سطح این استان گزارش شده است و مبتلایان با علائمی همچون تب و لرز، تهوع و استفراغ، عطش و زردی چهره به مراکز درمانی مراجعه کرده اند.
هرچند که راه چاره ای جز رعایت توصیه های رفتاری و بهداشتی برای در امان ماندن از این بیماری وجود ندارد اما انتظار می رود تا در مراکز درمانی امکانات و تجهیزات کافی برای رسیدگی سریع به حال این بیماران فراهم شود.
متأسفانه در برخی از مناطق این استان مردم برای رساندن بیمار مبتلا به مالاریا بیش از 100 کیلومتر را طی کنند تا به مرکز درمانی برسند، تازه اگر تخت خالی و یا داروهای مخصوص مالاریا را داشته باشند!. این درحالی است که دریافت دارو در ابتدای ابتلا به مالاریا جزو ضروریات درمان این بیماری می باشد.
به واسطه حضور چندباره در این استان از نزدیک شاهد وضعیت نامناسب بهداشت عمومی در این مناطق بوده ایم که ناشی از فقر و کمبود امکانات بهداشتی و رفاهی در میان زندگی جاری مردم می باشد. این وضعیت نامناسب بهداشتی با خروج تنها چند کیلومتر از مرکز شهر به شدت افزایش می یابد و به طور ملموسی قابل مشاهده است. این موضوع یکی از عوامل تشدید کننده ابتلا به مالاریا در این استان می باشد. مسلماً رسیدگی به زندگی عادی و بهبود شرایط عمومی در سطح این استان می تواند فضا را برای زیست حشرات و احتمال گزیدگی مالاریا را کاهش دهد.
متأسفانه هنوز قطار تحولات و احقاق وعده ها به مردم سیستان نرسیده است.