۸۰۰ واحد صنایع تبدیلی در آذربایجان‌شرقی فعال است

معاون توسعه بازرگانی و صنایع سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

معاون توسعه بازرگانی و صنایع سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به فعالیت ۸۰۰ واحد صنایع تبدیلی در استان گفت:بیش از ۵.۵ میلیون تن ظرفیت در این حوزه ایجاد شده است.

تبریز-توفیقی
معاون توسعه بازرگانی و صنایع سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به فعالیت ۸۰۰ واحد صنایع تبدیلی در استان گفت:بیش از ۵.۵ میلیون تن ظرفیت در این حوزه ایجاد شده است.
ایاز برنو اظهار کرد: آذربایجان شرقی قطب مطمئن صنایع تبدیلی و بسته بندی بوده و رتبه اول بسته‌ بندی عسل و فرآوری تخم مرغ در کشور بخشی از توانایی استان در حوزه صنایع تبدیلی است.
وی نزدیکی به مرزهای روسیه و اروپا را از ظرفیت‏های جغرافیایی آذربایجان شرقی دانست و ادامه داد:بیش از ۱۵۰ سردخانه در آذربایجان شرقی که نیم میلیون تن ظرفیت این سردخانه‌هاست؛ باعث شده تا زنجیره تولید سیب در استان کامل و بعد از برداشت برای صادرات آماده شود.
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به فرآوری ۹۰ درصد نخودچی آجیلی دنیا در این استان، اظهار کرد:این محصول در ممقان آذرشهر فرآوری و به کل دنیا صادر می‌شود.
وی همچنین گفت: کشمش استان‌های مختلف در آذربایجان شرقی فرآوری و ۹۰ درصد آن صادر می‌شود.
برنو با اشاره به پیشینه آذربایجان شرقی در فرآوری، ایجاد ارزش افزوده و صادرات محصولات کشاورزی، گفت:آذربایجان شرقی مسیر ترانزیتی صادرات خرمای کشور است و محصولات خرما در این استان بسته‌بندی، فرآوری و صادر می‌شود و در حال حاضر این استان بزرگترین صادرکننده خرمای کشور است.وی با اشاره به ظرفیت قابل توجه بازارهای کشور همسایه در حوزه صنایع تبدیلی، گفت: آذربایجان شرقی از محصولات کشاورزی مرغوبی برخوردار است و وقتی صنایع تبدیلی خوبی نیز ایجاد کنیم،
 می توانیم با بسته بندی و فرآوری با کیفیت و مناسب، به نیاز بازارهای منطقه به خوبی پاسخ دهیم و تامین امنیت غذایی کشور را رقم بزنیم.
برنو، در خصوص ضرورت توسعه سردخانه برای تامین مستمر محصول برای صنایع تبدیلی در طول سال اظهار کرد:با توجه به اینکه محصولات کشاورزی در زمان خاصی برداشت و تولید می‌شوند، باید سردخانه‌ها و همچنین کارخانه‌های صنایع تبدیلی را در کنار هم داشته باشیم چرا که صنایع تبدیلی حلقه بسیار مهمی است که امنیت غذایی را تضمین می‏کند.