خدمات الکترونیک گامی درجهت رضایت مردم

سال ها با آمدن و رفتن دولت های مختلف بحث "دولت الکترونیک" در لابه لای برنامه های مختلف می چرخد و در هر برهه ای بخشی از آن اجرایی می شود. درحالی که اگر این مهم به عنوان یکی از اولویت های اجرایی قرار گیرد و به دنبال آن دیگر قوا نیز خود را مقید به ارائه خدمات الکترونیک و غیر حضوری نمایند، دستاوردهای فراوانی برای کشور و ملت مهیا خواهد شد که مهمترین آن جلب رضایت عمومی است.

خدمات الکترونیک گامی درجهت رضایت مردم

سال ها با آمدن و رفتن دولت های مختلف بحث "دولت الکترونیک" در لابه لای برنامه های مختلف می چرخد و در هر برهه ای بخشی از آن اجرایی می شود. درحالی که اگر این مهم به عنوان یکی از اولویت های اجرایی قرار گیرد و به دنبال آن دیگر قوا نیز خود را مقید به ارائه خدمات الکترونیک و غیر حضوری نمایند، دستاوردهای فراوانی برای کشور و ملت مهیا خواهد شد که مهمترین آن جلب رضایت عمومی است.
بدون تعارف مردم و مراجعین از وضعیت بوروکراسی موجود در کشور به شدت ناراضی و عصبی هستند. شما درهیچ اداره و سازمان و نهادی نمی توانید مراجعین راضی و خرسند ببینید. این به معنای کار نکردن این نهادها نیست، بلکه اطاله خدمت رسانی و دستی بودن ثبت و ضبط مدارک و اسناد و دست به دست شدن بررسی صلاحیت ها و زمان بر بودن انجام امورات مردم، خود عامل اصلی این نارضایتی است.
برای گرفتن یک امضای ساده باید مدارک افراد دست به دست از این اتاق به آن اتاق منتقل شود تا نهایتاً مدیر و یا مسئول نهایی آن را امضا کند. درحالی که تمام این مراحل می تواند از طریق یک سیستم اتوماسیون ساده برای تمام متولیان مربوطه در آن واحد ارسال گردد و حتی دیگر نیازی به حضور این تعداد کارمند و نیرو برای انجام امور نباشد.
ناگفته نماند طی سال های اخیر اقدامات فراوانی در این حوزه انجام شده که می توان سرآمد آن را در انجام امور قضایی مشاهده کرد که بسیاری از عملیات ها به صورت نیمه حضوری است. منظور از نیمه حضوری وجود واسطه هایی هستند که امورات مردم را انجام می دهند، اما هنوز با خدمات غیرحضوری که توسط خود افراد انجام شود فاصله داریم.
یا درنمونه ای مشابه اخیراً انجام عملیات عقد قرارداد اجاره میان مالک و مستاجر از طریق سامانه معاملات کشور قابل انجام است و طرفین می توانند از طریق این سامانه به صورت رایگان قرارداد بین خودشان را رسمی و کدرهگیری آن را داشته باشند.
اما مسلماً انجام چند خدمات محدود برای میلیون ها مراجعه کننده به ادارات و بخش های دولتی و رسمی کشور پاسخگوی نیازها نیست. ضمن اینکه بسیاری از سامانه هایی که برای انجام امورات مردم راه اندازی شده است، یا کارایی لازم را برای اتمام امور را ندارد و یا اساساً قابلیت فنی برای پاسخگویی به مراجعات را ندارد.
حرکت به سمت خدمات الکترونیک درکشور نیازمند سرعت بیشتری است، چرا که هرچه جلوتر می رویم برحجم مطالبات عمومی و نیازهای مردم در انجام امورات اداری بیشتر خواهد شد درحالی که ما همچنان به سبک وسیاق چند دهه قبل درحال حرکتیم و همچنان در عصر شماره نامه و ثبت دبیرخانه و ... گیرکرده ایم.
تحقق این امر می تواند بار سنگین مالی از دوش دولت بابت پرداخت هزینه حقوق های بی ثمر را بردارد و با صرفه جویی در این بخش زمینه اشتغال موثر را برای جامعه فراهم کند.همچنین با تسریع و سبک سازی بار حجمی و زیاده کاری ها و کاغذبازی های موجود، جلوی بسیاری از تخلفاتی که در لابه لای دستی انجام شدن امور پنهان شده را گرفت و گامی موثر و هدفمند در راستای مبارزه با فساد اداری برداشت.
وقتی درخواست ها و مطالبات مردم از سراسرکشور به پایتخت ارجاع داده می شود، طبیعی است که نارضایتی از وضعیت انجام امور اداری شکل بگیرد. فشار کار بر کارمند وارد خواهد شد و عدم پاسخگویی موجب نارضایتی ارباب رجوع می گردد و نهایتاً کار بر زمین می ماند و ماه ها و حتی سال ها برای انجام یک درخواست زمان و هزینه صرف می شود. دولت الکترونیک نیاز به یک عزم جدی دارد و گرنه تمامی امکانات و سخت افزارها موجود است و می توان با داشته های موجود حداقل از این وضعیت فعلی خارج شد و گامی جلوتر از کاغذبازی های سنتی قرار گرفت.