ويتاميني كه ويتامين نيست، در نور آفتاب هم وجود ندارد!

اغلب ما بر اين باوريم كه براي دريافت ويتامين D بايد در معرض نور خورشيد قرار بگيريم! اما واقعيت اين است كه نورِ خورشید ظهر (حدود ساعت ۱۰ تا ۳) منبع اصلیِ این ویتامین است که کوله کلسیفرول یا همان ویتامین D۳ را در لایه‌های ژرف‎تر روپوست (اپیدرم: Epidermis) توسط یک واکنش شیمیایی وابسته به تابش خورشید به‎ویژه پرتو فرابنفشِ B (UVB) است می‎سازد.



اغلب ما بر اين باوريم كه براي دريافت ويتامين D بايد در معرض نور خورشيد قرار بگيريم! اما واقعيت اين است كه نورِ خورشید ظهر (حدود ساعت ۱۰ تا ۳) منبع اصلیِ این ویتامین است که کوله کلسیفرول یا همان ویتامین D3 را در لایه‌های ژرف‎تر روپوست (اپیدرم: Epidermis) توسط یک واکنش شیمیایی وابسته به تابش خورشید به‎ویژه پرتو فرابنفشِ B (UVB) است می‎سازد. ویتامین D، در واقع نوعی هورمون (Neurosteroid) است که فعالانه به رشد مغز یاری می‌دهد و برآورد می‌شود تا با ۲۰۰ تا ۲۶۰۰ ژن تعامل داشته باشد و همچنان بر اين تعداد افزوده می‎شود. اين ویتامین محلول در چربی البته به‌طور طبیعی در تعداد محدودی از غذاها وجود دارد و به‌عنوان مکمل غذایی قابل دسترس است. ویتامین دی باعث جذب بهتر کلسیم در معده می‌‌شود و همه ما براي رشد استخوان و بازسازی آن توسط سلول‌های استخوان‌ساز و استخوان‌شکن، به ویتامین دی نیاز داریم.
رایج‌ترین ترکیبات ویتامین D شامل ویتامین D2 و D3 می‌شوند. اگر با کمبود ویتامین D مواجه باشید، پزشکان به‌طور کلی مصرف ویتامین D2 را تجویز می کنند، اما به گفته برخی کارشناسان، ویتامین D3 راحت‌تر در بدن جذب می‌شود و ممکن است عملکرد بهتری در تقویت سلامتي داشته باشد.
هم ویتامین D2 و هم ویتامین D3 فواید سلامت مهم مشابهی ارائه می‌کنند. کمک به جذب به کلسیم: کلیه‌های انسان ویتامین D را به شکل فعال آن تبدیل می‌کنند که نقش مهمی در تنظیم سطوح کلسیم در خون ایفا می‌کند. ویتامین D به بدن در جذب کلسیم و فسفر کمک می‌کند که این دو ماده معدنی برای ساخت استخوان‌هایی سالم و کاهش خطر پوکی استخوان در ادامه زندگی فرد ضروری هستند.
تقویت سیستم ایمنی: ویتامین D برای عملکرد سیستم ایمنی نیز اهمیت دارد. افراد مبتلا به کمبود ویتامین D در مبارزه با عفونت‌ها با دشواری بیشتری مواجه هستند و ممکن است احتمال بیشتری داشته باشد به اختلالات خودایمنی مبتلا شوند.دریافت میزان کافی ویتامین D به تنهایی از از رژیم غذایی بعید است و همواره نیز امکان قرار گرفتن منظم در معرض نور خورشید وجود ندارد. اگر قصد مصرف یک مکمل برای تقویت سطوح ویتامین D بدن خود را دارید، ویتامین D3 ممکن است بهترین انتخاب باشد زیرا می‌تواند اثر قوی‌تر و بلند مدتی بر سطوح ویتامین D بدن داشته باشد. البته نباید در مصرف مکمل‌های ویتامین D زیاده‌روی کنید زیرا میزان بیش از حد آن می‌تواند به بروز مسمومیت با این ماده مغذی منجر شود.