مشکلات مردم در رسیدگی های قضایی

طی سال های گذشته تحولات بسیاری در حوزه قضایی و سیستم رسیدگی به پرونده ها و شکایات مردم صورت گرفته است. نوبت دهی و اطلاع از روند پرونده و دسترسی به اوراق قضایی و... از جمله مزیت هایی است که با استفاده از نرم افزارها و سیستم الکترونیک قضایی حاصل شده است.

مشکلات مردم در رسیدگی های قضایی

طی سال های گذشته تحولات بسیاری در حوزه قضایی و سیستم رسیدگی به پرونده ها و شکایات مردم صورت گرفته است. نوبت دهی و اطلاع از روند پرونده و دسترسی به اوراق قضایی و... از جمله مزیت هایی است که با استفاده از نرم افزارها و سیستم الکترونیک قضایی حاصل شده است.
اما مشکل اصلی درامر رسیدگی به پرونده و اطاله های دادرسی همچنان برقوت خود باقی است و علیرغم وجود شوراهای حل اختلاف درکنار دادگاه ها و مجتمع های قضایی، زمان و معطلی برای تعیین و تکلیف پرونده ها بسیار طولانی است به گونه ای بعضاً اصل شکایت از موضوعیت می افتد.
البته این مسئله وابستگی شدید به رویه های سنتی موجود در رسیدگی به پرونده ها دارد. متأسفانه همچنان کاغذ و کاغذ بازی های مرسوم و گرفتن کپی های متعدد و ثبت و درج دستی پرونده ها در کنار تعدد و شلوغی فیزیکی در شوراهای حل اختلاف و مجتمع های قضایی شرایط نامناسبی را برای مراجعین ایجاد می کند.
ضمن اینکه حضور برخی نیروهای غیر کارشناس و غیرماهر به خصوص در شوراهای حل اختلاف علاوه بر طولانی شدن روند رسیدگی ها موجب افزایش اصحکاک و فشار عصبی مراجعین و بعضاً درگیری های لفظی میان طرفین می گردد.
معقولانه این است که مسئولان قضایی در حوزه زیرساخت ها و به کارگیری از روش های جدید و نرم افزارهای به روز اداری، کاغذ بازی ها و رسیدگی های دستی به پرونده ها را اصلاح کنند تا رضایت بیشتری برای مراجعین حاصل گردد. نارضایتی درهر بخش اداری و رسمی نوعی دلزدگی برای مردم به وجود می آورد که هزینه های اجتماعی بسیاری به دنبال خواهد داشت.