با طرح جهاد آبرسانی، ۲۰۸ روستا از آب شرب بهره مند خواهند شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی:

مهندس حشمت اله عباسی مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان مركزي به مناسبت هفته صرفه جويي در مصرف آب ، در نشست خبري با اصحاب رسانه ، به تشريح وضعيت آب و فاضلاب در استان اشاره نمود و عملكرد اين شركت را تبیین نمود.

با طرح جهاد آبرسانی، ۲۰۸ روستا از آب شرب بهره مند خواهند شد

اراك-خبرنگار آفرينش
مهندس حشمت اله عباسی مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان مركزي به مناسبت هفته صرفه جويي در مصرف آب ، در نشست خبري با اصحاب رسانه ، به تشريح وضعيت آب و فاضلاب در استان اشاره نمود و عملكرد اين شركت را تبیین نمود.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی ، مهندس عباسی در این نشست خبری اظهار داشت:استان مرکزی دارای ۱۲ شهرستان ، ۳۴ شهر و یک هزار و ۱۱۱ روستا می باشد که شرکت آبفا به همه شهرهای استان و ۸۶۳ روستا خدمات خود را ارائه می‏کند.
وی افزود: منابع آب شرب مردم استان مرکزی در شهر و روستا ، علاوه بر سد ها توسط ۷۲۶ حلقه چاه ، ۴۲ رشته چشمه و ۲۶ رشته قنات تامین می‏ شوند.
ایشان ادامه دادند:شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در بخش آب مجموعا در شهر و روستا ۵۰۷ هزار مشترک از نظر تعدادی و ۶۸۰ هزار مشترک به صورت آحادی دارد و در بخش فاضلاب به ۱۹۶ هزار مشترک از نظر تعدادی و از نظر آحادی به ۳۳۲ هزار مشترک خدمات فاضلاب ارائه می‏ دهد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی به عملکرد این مجموعه در سال ۱۴۰۱ اشاره نمود و بیان داشت:در سال گذشته ۲۷۴ پروژه در دست اجرا بوده است و اعتبار در نظر گرفته برای آنها بالغ بر ۴۸۳ میلیارد تومان بوده که فقط ۵۶ درصد آن تخصیص یافته است.
وی اضافه نمود: در سال گذشته ۵۳ حلقه چاه حفر گردید ، ۱۳۷ کیلومتر خط انتقال و ۲۰۳ کیلومتر شبکه توزیع آب اجرا شد ، همچنین ۴۱ باب مخزن با ظرفیت  ۱۴ هزار و ۵۰۰ متر مکعب احداث گردید و ۱۴ کیلومتر شبکه توزیع برق برای برق رسانی به تاسیسات ، اجرا شد.
  طرح جهاد آبرسانی در استان مرکزی
مهندس عباسی در ادامه صحبت های خود به طرح جهاد آبرسانی در استان مرکزی اشاره نمود و گفت:در قرارداد جهاد آبرسانی که با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در سال گذشته منعقد شد ۶۷ روستا با اعتباری بالغ بر ۲۳۵ میلیارد تومان آبرسانی خواهند شد که با تکمیل آنها ، سطح برخورداری از آب شرب سالم در روستا در استان از ۸۵ درصد به ۹۱ درصد ارتقاء خواهد یافت.
وي اضافه نمود:امسال هم قرارداد جهاد آبرسانی منعقد شده است و طی آن  ۱۴۱ روستا با هزینه ای بالغ بر۹۳۰ میلیارد تومان آبرسانی خواهند شد.
مهندس عباسی به وضعیت کمبود آب در استان اشاره نمود و گفت:مشکل تنش آبی در شهرهای استان مرکزی نداریم فقط وضعیت تولید و مصرف آب در شهر ساوه سربه سر است که شهروندان ساوجی باید مصرف آب را مدیریت نمایند تا با مشکل جدی مواجه نشویم و در روستاها هم فقط در دو شهرستان زرندیه و تفرش دارای تنش آبی مواجه هستیم.
وی وضعیت تنش آبی در روستاهای استان در سال‏های اخیر را این‏طور تشریح نمود:در فصول گرم سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۱۵ روستا با کمبود آب مواجه بودند که با اقدامات خوبی که انجام شد در سال ۱۴۰۱ این تعداد به ۹۹ روستا و در سال ۱۴۰۲ به ۷۹ روستا تقلیل پیدا نمود.
وي تغییر اقلیم در کشور را باعث کاهش منابع آبی دانست.
 ۴ طرح بزرگ فاضلاب در حال انجام می‏ باشد
رئیس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در ادامه صحبت های خود به بحث فاضلاب اشاره کرد و بیان داشت :مجموعا ۴ طرح بزرگ فاضلاب در استان در حال انجام می‏باشد که شامل پروژه اجرای فاضلاب در شهرهای اراک ، ساوه ، خمین ، شازند و آستانه می‏باشند.
وي ۵۷ درصد مردم استان را تحت پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب عنوان‌ نمودند و افزودند:در شهرهای استان مرکزی شاخص بهره مندی از شبکه فاضلاب استان ۷۳ درصد می‏باشد که میانگین این رقم در کشور ۵۳ درصد می‏باشد.
مهندس عباسی بیان داشت :حدود هزار و۸۵۰ کیلومتر شبکه اصلی و فرعی فاضلاب در استان انجام شده و در حال حاضر یک هزار و ۶۰۰ لیتر پساب فاضلاب تولید می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت:ما از یک هزارو ۱۱۱ روستای استان به ۸۶۳ روستا خدمات می‏دهیم و مابقی روستاها به صورت خودگردان اداره می‏شوند یعنی تمایلی برای استفاده از خدمات مجموعه آبفا ندارند، اما از آنجا که سلامت مردم استان برای ما مهم است در برخی از مواقع که دچار مشکلاتی می‏شوند به آنها هم کمک می‏کنیم.
  ۶۰ درصد شبکه توزیع آب ما عمر بالای ۳۰ سال دارند
مهندس عباسی به فرسودگی شبکه توزیع آب اشاره نمود و گفت:۶۰ درصد شبکه توزیع آب ما عمر بالای ۳۰ سال دارند که فرسوده محسوب می‏شوند که سالی ۱۰ درصد باید شبکه را اصلاح کنیم که هزینه ای بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان نیاز است.
وي ادامه داد: در این شرایط سخت اقتصادی در کشور ، نمی شود انتظار داشت که این‌حجم اعتبار برای اصلاح شبکه آب اختصاص یابد گرچه قیمت آب در برابر سایر حامل های انرژی بسیار پایین هست و شکاف قیمتی عمیقی بین هزینه های شرکت آبفا با تعرفه تکلیفی ما وجود دارد که کار را برای ما بسیار مشکل کرده اما علیرغم مشکل مالی در هیچ موقعی ما بحث آب شرب مردم را به پول گره نزدیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی از حذف قبوض کاغدی آب بهاء برای صرفه جویی هزینه ها خبر داد و اعلام کرد از هفته آینده خدمات امور مشترکین در دفاتر پیشخوان دولت قابل ارائه می‏باشند و مشترکین نیازی ندارند برای دریافت خدمات به این شرکت مراجعه نمایند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص کیفیت آب شرب مردم بیان داشت:با اطمینان اعلام می‏کنیم آب تحویلی به مردم در سراسر استان مرکزی به لحاظ میکروبی هیچ گونه آلودگی ندارد اما ممکن است در برخی از نقاط مانند اراک مردم حس کنند طعم و مزه آب تغییر یافته است و این هم به خاطر این می‏باشد که ۵۲ درصد آب شرب اراک از سد کمال صالح و ۴۸ درصد آن از چاه های آب شرب اراک تامین می‏شود و وقتی که این میزان اختلاط بنا به شرایط از جمله کاهش آب ورودی از سد بهم میخورد و ما مجبوریم آب چاه های اراک را بیشتر در شبکه استفاده کنیم در این شرایط ذائقه مردم که به شرایط قبل عادت داشته کمی تغییر می‏یابد و ممکن است مردم حس کنند مزه و طعم آب تغییر کرده است.
 در برخی از روستا های استان دستگاه های آب شیرین کن نصب کردیم
ایشان ادامه دادند:در برخی از روستاهای استان که آب شرب دارای کیفیت مناسب نیست دستگاه های آب شیرین کن نصب کردیم که تعداد این دستگاه ها در استان ۳۰ مورد می باشند.
وی تاکید کرد:آب در همه شرایط از استاندارد کیفی برخوردار است و حتی خارج از مجموعه آبفا ، شبکه بهداشت و درمان مدام کیفیت آب شرب مردم را رصد می‎کند و جای هیچگونه نگرانی در این رابطه نیست و آب شرب تحویلی به مردم شهرها و روستاهای استان دارای کیفیت و مطلوبیت خوبی می باشد.
مهندس عباسی در خصوص سوال خبرنگاری در رابطه با وضعیت کیفی آب در روستاهای شمال اراک و در منطقه فراهان پاسخ داد :در منطقه فراهان استفاده بیش از حد از کود شیمیایی در کشاورزی باعث شده عمده منابع آبی این منطقه دارای نیترات بالایی باشند که برخی از روستاها را به صورت سیار آبرسانی می‏کنیم و برخی دیگر را با نصب آب شیرین ، تامین آب می‏ کنیم .
وی ادامه داد : تنها راه برای حل دائمی مشکل آب این منطقه که ۳۴ روستای جاده فراهان و شهر داود آباد را شامل می‏شود ، انتقال آب شرب از اراک به این منطقه می‏باشد که کار آن در حال انجام می‏ باشد.
وی تاکید کرد برای روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‏شوند هیچگونه هزینه اضافه‏ای دریافت نمی‏شود و هزینه حمل و نقل آب بر عهده این شرکت می ‏باشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی به وضعیت آب شهر ساوه اشاره نمود و اظهار داشت:در شهر ساوه از سد الغدیر و برخی از چاه های منطقه تامین می‏شود که متاسفانه حجم سد الغدیر در سال جاری کاهش یافته و می‏بایست مردم ساوه در مصرف آب به طور جدی صرفه جویی نمایند البته با همکاری با شرکت آب منطقه ‏ای ، چاهی را در روستا آوه پیش بینی شده که در مواقع اضطرار حتما از آن استفاده خواهد شد.