آويشن، اين گياه دوست‌داشتني!

آویشن یا آزربه (Thymes) سرده‌ای از تیره نعناعیان است. در ایران ۱۴ گونه گیاه معطر و چند ساله دارد. این سرده به مرزنگوش بسیار نزدیک است و در مناطق کوهستانی می‌روید. آويشن، ادويه خوشبو و پرمصرفي است كه خواص بسياري دارد.

آويشن، اين گياه دوست‌داشتني!



آویشن یا آزربه (Thymes) سرده‌ای از تیره نعناعیان است. در ایران ۱۴ گونه گیاه معطر و چند ساله دارد. این سرده به مرزنگوش بسیار نزدیک است و در مناطق کوهستانی می‌روید. آويشن، ادويه خوشبو و پرمصرفي است كه خواص بسياري دارد.
آویشن در جلوگیری از التهاب مزمن در بدن موثر است و می‌تواند شما را از شرمشکلات آکنه خلاص كند، چای آویشن با تقويت سيستم هاضمه موجب کاهش گاز و نفخ  در دستگاه گوارش مي‌شود. روغن آويشن نيز در درمان زخم معده موثر است.
اما آويشن يك ويژگي خاص و بسيار مهم دارد؛ آويشن مي‌تواند بيماري برونشيت را درمان كند. برونشیت بیماری تنفسی است که به‌واسطه التهاب در  لوله‌های برونش ريه رخ مي‌دهد.
بيماري برونشیت با علائمی مانند سرفه خشک، تنگی نفس، گرفتگی بینی و به‌طورکلی با احساس ناخوشی و کسالت آغاز مي‌شود. برونشیت گاهي حتي  گلودرد، تب خفیف و احساس مداوم سرما را نیز در پي دارد. هرچند روش‌های مقابله با برونشیت بستگی زيادي به میزان شدت آن دارد، اما گیاه آویشن می‌تواند احساس ناخوشی‌ را تا حدود زیادی تسکین دهد. این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان و ترکیبات ضدالتهابی است که تا اندازه‌ای سلامت تنفسی را بهبود می‌دهند.
پیش از استفاده از آویشن برای درمان برونشیت، حتماً باید با پزشک مشورت کنید تا از عوارض جانبی احتمالی آن آگاه شوید. از آويشن به‌عنوان دارو، به سه روش مي‌توان استفاده كرد: دم‌کرده آویشن، ماساژ با عصاره آویشن، شربت آویشن.
مصرف روزی دو تا سه فنجان دم‌کرده آویشن، احساس بهتری به بيمار داده  و گلودرد را تسکین مي‌دهد. دم‌کرده آویشن را گرم بنوشید تا بهتر نتیجه بگیرید.براي تهيه اين دم‌كرده، به یک فنجان آب و یک قاشق غذاخوری آویشن نیاز دارید. سپس روی فنجان را بپوشانید و پنج دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. روزی دو بار دم‌کرده آویشن بنوشید تا بهبودی را احساس کنید.عصاره روغنی آویشن برای ماساژ سینه و کاهش احتقان بسیار مفید است. با این روش، ترکیبات گیاه آویشن می‌توانند احساس ناراحتی برونشیت و سرماخوردگی را کاهش دهند. با ده قطره عصاره آویشن را با حرکات دورانی و به‌آرامی ماساژ دهید.
استفاده از شربت آویشن هم می‌تواند روش مناسبی برای تسکین علائم برونشیت در کودکان باشد زیرا حاوی عسل است و بچه‌ها راحت‌تر آن‌را مصرف می‌کنند. شربت آویشن را می‌توانید تا چهار بار در روز مصرف کنید تا علائم برونشیت کنترل شود. برای تهیه‌ شربت آویشن، 450 گرم عسل را به دم‌کرده آویشن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا یکدست شود. ترکیب حاصل را در یک بطری بریزید. روزی چهار با و هر بار 5 میلی‌لیتر از این شربت مصرف کنید. شربت آویشن را در یخچال بگذارید و درمان را ادامه دهید تا بهبود پیدا کنید.