پایبندی اقتصاد ما به حباب و تداوم اصل ارزان نشدن

در مدتي كه كشوردرگير بحران مضاعف كروناويروس بوده وهست، برخي بازارها و نيز بسياري از توليدكنندگان خرد و كلان، دچار ركود و حتي ورشكستگي شدند.

پایبندی اقتصاد ما به حباب و تداوم اصل ارزان نشدن

در مدتي كه كشوردرگير بحران مضاعف كروناويروس بوده وهست، برخي بازارها و نيز بسياري از توليدكنندگان خرد و كلان، دچار ركود و حتي ورشكستگي شدند. دراين ميان بازار مسكن و يا خودرو هرچند با ركود مواجه شدند و تعداد معاملات مسکن در تهران طی یک ماه حدود ۹۰ درصد کاهش یافت، اما به افزايش قيمت خود ادامه داد، هكذا طلا و ارز و بسياري از كالاهاي مورد نياز مردم. بسياري از آناني كه در دوران قبل از كروناويروس، نقدينگي حريص خود را در مسكن، طلا و ارز انباشته كرده بودند، با تركيدن اين حباب، اكنون روي به بازار درگير حباب ديگري به نام بورس روي  آورده‌اند.
تمام اين روش‌ها، نشان مي‌دهد ‌كه دولت براي جبران كسري بودجه خود با توجه به شرايط تحريم و بحران‌هاي مختلف، دستش همچنان در جيب مردم است و مدام در حال جابه‌جايي نقدينگي ازاين بازاربه آن بازاراست. همين مسئله موجب شده هر كالايي كه در كشورما در شرايطي گران شود، با رفع شرايط ديگر به قيمت قبلي خود بازنگردد و ارزان نشود.
از سوي ديگر، بحران كروناويروس، موجب بيكاري برخي شد، اينك همين مردم به سوي بازار طلا روانه شده‌اند تا با استفاده از فرصت گراني طلا، يا چك‌هاي خود را پاس كنند و يا طلا را تبديل به معاش روزانه، تا روزگار بيكاري را به گونه‌اي بگذرانند.
چراكه علي‌رغم تمام ادعاهاي مسئولان مختلف در مورد عقب افتادن پرداخت اقساط وام‌ها و قبوض حامل‌هاي انرژي، تمام اين موارد در سررسيد خود دريافت شدند و دراين ميان فقط تعدادي از صاحب‌خانه‌ها هواي مستاجران خود را نگه‌داشتند.در كنارهمه اين‌ها داشته باشيد قيمت بنزين را كه با توجه به افت شديد قيمت نفت، درهمه كشورها كاهش 30 تا 50 درصدي داشته، اما ما آن‌را با افزايش 200 درصدي، همچنان گران مي‌خريم!