آموزش و پرورش پولی نیست، اما شهریه دارد!

براساس اصل ۳۰ قانون اساسی «دولت موظف است وسایل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد».

آموزش و پرورش پولی نیست، اما شهریه دارد!

براساس اصل 30 قانون اساسی «دولت موظف است وسایل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد».
این نص قانون بدون کم و کاست است، اما آنچه این روزها بعضی از والدین برای ثبت نام فرزندانشان در مقاطع ابتدایی مشاهده می کنند چیزی متفاوت از آن است.
اگرچه آموزش و پرورش اعلام می کند که گرفتن وجه از اولیای دانش آموز تخلف است مگر به میل و رضایتشان باشد، اما در بعضی از مدارس آنچه در هنگام ثبت نام با آن مواجه می شوید قبض ها و فیش هایی است که با شماره کارت به والدین داده می شود تا پرداخت کنند.
 اگر توانایی پرداخت نداشته باشند باید پرونده فرزندشان را از این مدرسه به آن مدرسه ببرند تا بلکه جایی پیدا شود و بودجه آنها بخورد.
به عبارتی قوانین نانوشته دیگری در روند ثبت نام دانش آموزان جاری و ساری است و از مدرسه ای به مدرسه دیگر بنابر نظر کادر مدیریتی متفاوت است.
 حرف از مدارس غیرانتفاعی و خصوصی نیست، بلکه حرف از مدارس عادی و به قولی دولتی است که والدین مجبورند برای تحصیل دانش آموزش خود چه به صورت نقدی و چه به صورت قسطی مبالغ مختلفی را پرداخت کنند.
اگر قانون موجود ناقص و یا مطابق با نیازهای امروز کشور نیست آن را اصلاح و یا تغییر دهید. اگر قانون مستند و صلاحیت دار است پس چرا به آن عمل نمی شود و بصورت جدی اجرای آن انجام نمی پذیرد و درد و رنج مردم را نادیده می گیرند.