این میوه کوچک خوشبو را به سلامتی خود هدیه دهید!

هل، از نظر بسیاری از ما دانه خوشبویی است که معمولا برای دلپذیرتر کردن عطر چای، از آن استفاده می کنیم. البته هل جایگاه ویژه ای در شیرینی پزی هم دارد.



هل، از نظر بسیاری از ما دانه خوشبویی است که معمولا برای دلپذیرتر کردن عطر چای، از آن استفاده می کنیم. البته هل جایگاه ویژه ای در شیرینی پزی هم دارد.
اما هِل میوه‌ای کوچک است به اندازه بند انگشت با پوست تیره و دانه‌های خوشبو در درونش. هل، میوه گیاهی از تیره زنجبیل‌هاست و انواع مختلفی شامل هل سیاه، هل سفید و هل سبز دارد که نوع سبز آن عطر تندتری دارد.
هل یکی از چاشنی‌های معطر مورد استفاده در بعضی از غذاها، نان‌ها، شیرینی‌ها و به‌خصوص مرباها، است. هندی‌ها و پاکستانی‌ها و جنوب بلوچستان ایران بیشترین مصرف‌کننده‌های هل در جهان هستند.
در طب قدیم از هل، به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می شد؛ هل از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و جویدن دانه‌های آن پس از صرف غذا ضمن کمک به هضم و گوارش بهتر، می‌تواند بوی نامطبوع دهان را نیز خنثی کند. مصرف دم‌کرده آن مفرح، مقوی معده لطیف و بادشکن است. دانه‌های هل خواص گرمابخشی داشته و معده و روده‌ها را تقویت می‌کنند. هل اشتها را تحریک می‌کند و عمل گوارش غذا را بهبود می‌بخشد.
نوشیدن دم کرده داغ آن موجب تسکین کولیت، سوءهاضمه، نفخ، حالت تهوع و بی‌حالی شده و مانع ترشح زیاد اسید معده می‌شود. یکی از خواص ویژه و بسیار ارزشمند هل، جلوگیری از تشکیل خلط در گلو است. از این رو می‌توان آن‌را به محصولات لبنی و پودینگ‌ها افزود تا اثر شیر را که موجب تشکیل خلط در گلو می‌شود خنثی کرده و به گوارش آن نیز کمک کند. دانه‌های هل خاصیت داروی اکسپکتورانت را دارد و سینوس‌ها و برونش‌ها، بینی و سینه را از خلط و ترشحات اضافی پاک می‌کنند. هل چنان‌که ذکر شد خواص گرمابخش و انرژی‌زا دارد از این رو به بهبود روحیه و بازیابی انرژی و توان از دست رفته کمک می‌کند، اضطراب و نگرانی را کاهش می‌دهد و در رفع افسردگی مؤثر است. هل هم‌چنین کلیه‌ها را تقویت کرده و البته مصرف زیاد آن تپش قلب را افزایش می‌دهد.
از هل در رایحه‌درمانی نیز استفاده زیادی می‌شود. نتایج پژوهشی که در Journal of Health and Allied Science به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که این ادویه برای بهبود تنفس و جریان هوا در ریه‌ها در حین ورزش بسیار مفید است. به عقیده برخی محققان عصاره هل به کاهش میزان بالای آنزیم‌های کبدی، تری گلیسیرید و هم‌چنین کلسترول خون کمک می‌کند. علاوه براین، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هل می‌تواند استرس و اضطراب را کنترل کند.