تورم توان مردم را در تأمین نیازهای اولیه خود از بین برده است

پس از صحبت ها و آمارهای رئیس جمهوری در مورد تورم، رسانه ها و چهره های مختلف اقتصادی به همراه مردم در فضای مجازی نسبت به صحت و کیفیت آمارها در مورد کاهش نرخ تورم واکنش های مختلفی داشتند.

تورم توان مردم را در تأمین نیازهای اولیه خود  از بین برده است

پس از صحبت ها و آمارهای رئیس جمهوری در مورد تورم، رسانه ها و چهره های مختلف اقتصادی به همراه مردم در فضای مجازی نسبت به صحت و کیفیت آمارها در مورد کاهش نرخ تورم واکنش های مختلفی داشتند.
برخی آن را ناشی از اطلاعات غلطی دانستند که از سوی تیم اقتصادی به رئیس جمهور داده می شود و برخی نیز این آمارها را برگرفته از تغییر شاخص های محاسبه نرخ تورم قلمداد کردند، کاری که در دولت های نهم و دهم در مورد آمارهای اشتغال و ساعت کاری صورت گرفت.
با توجه به تلاش شبانه روزی دولت اما شدت و میزان تورم در کشور چه بالای ۶۰ و یا ۴۰درصد بوده باشد، توان مردم را در تأمین نیازهای اولیه همچون خوراک و مسکن را از بین برده است.
بیان دولت در کاهش ۲۰ درصدی تورم باید اذعان داشت که باز هم دردی از معاش و اقتصاد خانوارها دوا نمی کند. چرا که درآمد افراد وقتی در برابر نرخ تورم توازن و قدرت مقاومت نداشته باشد دیگر اهمیتی ندارد که ۴۰ درصد زیر خط تورمی قرار گرفته اند یا۶۰ درصد!.
عملکرد و آمارهای مثبت زمانی شکوفا می شود که از افزایش توان و قدرت مالی جامعه در برابر فشارهای تورمی گزارش داده شود و مصداق عملی آن را جامعه احساس کند .
مراد از بیان این مطالب زیر سئوال بردن اقدامات سازنده دولت نیست بلکه حرف برسر این است که چرا هیچگاه آمارهای رسمی با آنچه مردم در زندگی واقعی خود با آن سروکار دارند، همخوانی ندارد و قابل انطباق نیست.
  گره های معیشتی فراوانی در زندگی مردم قراردارد که نیازمند اقدامات تحول گرایانه است و نمی توان صرف تصمیمات و دستورات اجرایی آن را برطرف کرد.
چرخ های اقتصاد کشور درون چاله ای پر از گِل فرو رفته که هرچه درجا میزنیم بیشتر فرو می رویم.
باید راه کارهای اصلاحی و جدید به کار گیریم تا از این وضعیت خارج شویم. روش های سنتی کسب درآمد و هزینه کرد آن قادر به تامین و جبران کمبودهای موجود نیست. بار کشور سنگین است و ماشین اقتصاد کشور توان و حتی سوخت مناسب برای حرکت ندارد.
مدیریت داخلی بخشی از برنامه کنترل تورم است اما بخش قابل توجهی از آن مرتبط با اقتصاد خارجی است که متأسفانه اوضاع خوبی در این حوزه نداریم.
با این وجود باید دید که در مورد کاهش نرخ تورم نسبت به ماه های گذشته تأثیری در معیشت مردم داشته و مردم هم از آمارها رضایت دارند
یا نه؟ قطعا ملاک سنجش و اعتبار آمارها رضایت مردم خواهد بود وگرنه اعداد به تنهایی ارزش و اثر خاصی نخواهند داشت.