پیشرفت ۹۶ درصدی پروژه راه آهن سنندج

مسئولان کردستان وعده آغاز بهره برداری از پروژه راه آهن این استان را در مهر ماه امسال می‌دهند، قطاری که پس از هجده سال صدای سوتش در سنندج شنیده خواهد شد.

پیشرفت ۹۶ درصدی پروژه راه آهن سنندج

مسئولان کردستان وعده آغاز بهره برداری از پروژه راه آهن این استان را در مهر ماه امسال می‌دهند، قطاری که پس از هجده سال صدای سوتش در سنندج شنیده خواهد شد.
راه آهن همدان _سنندج ادامه‌ خط ریلی تهران _همدان است که فاز اول این طرح از تهران به همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید.
مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد و اکنون آماده بهره برداری است.
استاندار کردستان چند روز پیش از پروژه راه آهن همدان_سنندج بازدید کرد و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت پروژه قرار گرفت.
اسماعیل زارعی کوشا در این بازدید با بیان اینکه در زمان شروع به کار دولت سیزدهم این ابر پروژه بعد از گذشت ۱۸ سال عملیات ساخت، تنها ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اظهار کرد: در یک سال گذشته با عملیات جهادی پیشرفت فیزیکی این پروژه مهم ریلی به ۹۶ درصد رسیده است.
وی ابراز امیدواری کرد: این پروژه تا پایان مهرماه سال جاری بهره برداری و با اعزام نخستین کاروان مسافر به مشهد مقدس، به خط سراسری راه آهن کشور متصل می‌شود.
استان کردستان با برخورداری از فرصت مرزی بودن و دسترسی آسان به کشور عراق از یک سو و برخورداری از موهبت‌های الهی فراوان، به دلیل دسترسی نداشتن به زیر ساخت‌های مواصلاتی همچون قطار، هواپیما و راه‌های مواصلاتی مناسب، آنگونه که باید و شاید توسعه نیافته و اکنون خبر رسیدن قطار به کردستان امید بخش توسعه این استان است.
حمل و نقل همچون شریانی است که بخش‌های گردشگری، خدماتی، بازرگانی، اقتصادی، کشاورزی و ... را در سطح ملی و بین‌المللی به هم پیوند می‌دهد و تاثیرات عمیقی بر رشد و توسعه این بخش‌ها به جا می‌گذارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:در حال حاضر ۴۵۰ نیروی متخصص در پروژه راه آهن همدان _سنندج فعالند و ایستگاه سنندج ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده رسیدن قطار است.
کیومرث حبیبی افزود:ساخت ایستگاه‌های دهگلان و قروه هنوز به اتمام نرسیده و به مرور تکمیل خواهد شد، اما در حال حاضر در روند افتتاح و خط ریلی برای حرکت قطار به سمت ایستگاه سنندج مشکل خاصی وجود ندارد.
وی ارزش فعلی و سرمایه گذاری این پروژه به قیمت روز را ۱۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره علت تاخیر در افتتاح پروژه و وعده‌های بی نتیجه در سالیان گذشته، گفت: مشکلات زیر ساختی در پروژه ، کمبود اعتبارات و آماده نبودن ایستگاه پایانی سنندج، از دلایل تاخیر در بهره برداری از پروژه بود.
حبیبی میزان ظرفیت تردد در این خط ریلی را ۳۰۰ هزار نفر در سال خواند و گفت: افق این بخش برای سال ۱۴۲۰ جابه جایی حدود ۶۰۰ هزار نفر است و در زمینه باری نیز در زمان افتتاح جابه جایی ۸۰۰ هزار تن کالا می‌باشد و این میزان برای افق ۱۴۲۰ حدود ۲.۹ میلیون تن پیش بینی شده است.
وی ابراز امیدواری کرد در فاز‌های بعدی اجرای پروژه راه آهن همدان _ سنندج ، توسعه خط ریلی به سمت مرز باشماق ادامه پیدا کند و در زمینه بین المللی نیز رونقی ایجاد شود.
خط ریلی همدان _سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر دارای ۳ ایستگاه مسافری در استان کردستان شامل دهگلان، قروه و سنندج است و ۳ ایستگاه ترافیکی نیز در طول مسیر ایجاد شده است.
مسیر ریلی همدان-سنندج از ایستگاه راه‌آهن همدان آغاز می‌شود و پس از عبور از حوالی شهر‌های بهار، لالجین، صالح‌آباد، قروه و دهگلان در گردنه صلوات‌آباد به ایستگاه سنندج می‌رسد و ایستگاه پایانی آن  ۲۵ کیلومتر تا سنندج فاصله دارد.
حداکثر سرعت طرح در بخش مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است.