«بروکهیون واقع در نیویورک در آمریکا»

شگفت انگیزترین آزمایشگاه‌های دنیا؛

در فوریه سال ۲۰۱۰ اعلام شد که دستگاه برخورد دهنده نسبیتی یونی در آزمایشگاه بروکهیون، موفق شده گرمایی در حدود ۴ تریلیون درجه سانتی‌گراد تولید کند.این بیشترین گرمای تولید شده توسط بشر است. چیزی حدود ۲۵۰۰۰۰ بار بزرگ‌تر از گرمای مرکز خورشید.



در فوریه سال ۲۰۱۰ اعلام شد که دستگاه برخورد دهنده نسبیتی یونی در آزمایشگاه بروکهیون، موفق شده گرمایی در حدود ۴ تریلیون درجه سانتی‌گراد تولید کند.این بیشترین گرمای تولید شده توسط بشر است. چیزی حدود ۲۵۰۰۰۰ بار بزرگ‌تر از گرمای مرکز خورشید.  این دستاورد عظیم که با برخورد یونی در حد سرعت نور صورت گرفت و باعث به وجود آمدن ذره کوآرک شد که تنها بعد از بیگ بنگ یا همان انفجار بزرگ آغازین به صورت پلاسما به وجود می‌آید. این برخورد دهنده یونی پس از برخورد دهنده عظیم یونی «هادرون» در آزمایشگاه «سرن»، بزرگ‌ترین دستگاه از این نوع محسوب می‌شود. این برخورد دهنده یونی تنها دستگاهی است که با دو قطبی کردن پروتون‌ها، نشان می‌دهد که آن‌ها چطور در مدار خود به چرخش در می‌آیند.
در واقع این آزمایشگاه علاوه بر در اختیار داشتن رکود تولید بیشترین گرما، تولید کننده پرانرژی‌ترین پروتون‌های دو قطبی دنیا که تا به حال دیده شده است نیز می‌باشد.                                                  *برترين‌ها