یک گام دیگر به سمت تکمیل کریدور شمال - جنوب

راه‌آهن رشت -آستارا به مرحله امضای نقشه رسید؛

امضای نقشه‌های اجرایی راه‌آهن رشت -آستارا که به‌تازگی از سوی شرکت ساخت در دیدار با هیات روسی انجام شده، حاکی از یک گام جدید در تکمیل کریدور شمال - جنوب است.

امضای نقشه‌های اجرایی راه‌آهن رشت -آستارا که به‌تازگی از سوی شرکت ساخت در دیدار با هیات روسی انجام شده، حاکی از یک گام جدید در تکمیل کریدور شمال - جنوب است.
به گزارش ایسنا، توسعه کریدورهای ترانزیتی برای رسیدن به جایگاه مناسب کشور در حمل‌ونقل بین‌المللی از موضوعات مهم در سیاست‌های کلی حمل‌ونقل و قانون برنامه هفتم توسعه است و با توجه به اهمیت راه‌آهن رشت -آستارا به عنوان بخشی از کریدور ریلی شمال-جنوب و یکی از مهم‌ترین طرح‌های ترانزیتی و تحول‌زا در توسعه راه‌آهن، این پروژه در اولویت‌های اجرایی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
راه‌آهن رشت-آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر موجب اتصال ریلی ایران به کشورهای جمهوری قفقاز، روسیه و شمال اروپا می‌شود و مبادلات میان بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی کشورمان، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را تسهیل می‌کند. در واقع و به گفته کارشناسان، کریدور شمال - جنوب در حال حاضر با حلقه مفقوده رشت - آستارا مواجه است.
چندی پیش معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با تشریح مزایای اقتصادی و ترانزیتی راه‌آهن رشت - آستارا،  در خصوص نحوه مشارکت روسیه در احداث این راه‌آهن گفت که موافقت‌نامه تامین مالی طرح از روسیه به‌ صورت دریافت وام صادراتی و تا سقف پنج میلیارد دلار است.
 امضای نقشه‌های اجرایی راه‌آهن رشت - آستارا میان ایران و روسیه
در این راستا به‌تازگی جلسه‌ای با حضور خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و یوری کوزمین مدیرعامل شرکت کاسپین سرویسز و هیات همراه از کشور روسیه برای بررسی توافق‌های صورت‌گرفته در کارگروه‌های فنی و حقوقی برگزار شد که به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، نقشه‌های اجرایی راه‌آهن رشت - آستارا در دیدار با هیات روسی امضا شده و پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات قرارداد تجاری ساخت راه‌آهن رشت - آستارا حاصل شده است.
معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به مبادله موافقت‌نامه قرارداد احداث راه‌آهن رشت - آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و کشور روسیه در تیرماه گفت:‌ جزئیات این قرارداد در سه جلد تهیه شده که شامل شرایط عمومی و خصوصی موافقت‌نامه، الزامات کارفرما و ساختار همکاری در حوزه هزینه‌ها، برنامه زمان‌بندی اجرا و... است. جزییات جلد اول این قرارداد از سوی شرکت ساخت و توسعه تهیه و برای طرف روسی ارسال شده که مقرر است در کارگروه‌های فنی و حقوقی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و تا کنون بیش از ۵۰ درصد توافقات در این بخش به اتمام رسیده است.
بر اساس گزارش شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: جلد دوم این قرارداد که شامل الزامات کارفرما است تهیه شده و توافق کامل آن انجام شده و جزئیات جلد سوم نیز با ۳۷۰ مورد از فعالیت‌های اجرایی شروع شده و در حال حاضر جلسات با محوریت احجام عملیات اجرایی در حال برگزاری است.
خادمی در این دیدار خواستار اعلام برنامه زمان‌بندی و نقشه راه از سوی هیات روسی شد و گفت:‌ تا پایان سال جاری میلادی مذاکرات احجام پروژه تکمیل شود و بررسی شرایط حقوقی جلد اول قرارداد نیز به سرانجام برسد تا شرایط برای آغاز عملیات اجرایی در زمان معین شده فراهم شود.