با ۱۱ مورد از عجیب‌ترین سیاره‌های فراخورشیدی آشنا شوید

رصد سیارات بی‌ستاره سخت است، زیرا همانطور که از نامشان پیداست، در فضای بین ستاره‌ای سرگردان هستند و از نیروی گرانشی ستاره میزبان خود رها شده‌اند.

قسمت سوم
 سیاره OT۴۴؛ یک سیاره بی‌ستاره که ۱۱ برابر بزرگ‌تر از مشتری است
به این ترتیب، هیچ راهی برای تشخیص سیاره از طریق مدت زمان گذر آن یعنی مدت زمانی که طول می‌کشد تا به دور ستاره خود بچرخد که از طریق افت درخشندگی ستاره میزبان اندازه‌گیری می‌شود، وجود ندارد. در عوض، بیشتر سیارات بی‌ستاره با استفاده از ریزهمگرایی گرانشی شناسایی شده‌اند که به موجب آن نور توسط یک جرم بزرگ آسمانی متمرکز می‌شود.
ریزهمگرایی گرانشی(Gravitational microlensing) پدیده‌ای نجومی بر اساس همگرایی گرانشی است که با آن می‌توان اجرام نجومی را، مستقل از نوری که از آنها تابیده می‌شود، شناسایی کرد.
تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن ناسا که قرار است در سال ۲۰۲۵ شروع به کار کند، وظیفه کشف تعداد بیشتری از این سیارات را بر عهده خواهد داشت. در این میان، تعداد انگشت شماری از سیاره‌های بی‌ستاره مانند OT۴۴ را می‌شناسیم که در فاصله ۵۵۰ سال نوری از ما در صورت فلکی آفتاب پرست قرار دارد.جرم این سیاره ۱۱ برابر از سیاره مشتری بیشتر است و تصور می‌شود که توسط یک صفحه عظیم از یخ، غبار و سنگ‌های فضایی در حال گردش، احاطه شده باشد.
 HD ۲۰۶۸۹۳ c؛ یک سیاره فراخورشیدی با واکنش همجوشی هسته‌ای
در اوایل سال جاری، دانشمندان یک سیاره فراخورشیدی به نام
 HD ۲۰۶۸۹۳ c را در داده‌های جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ گایا آژانس فضایی اروپا مشاهده کردند.
آنها دریافتند که HD ۲۰۶۸۹۳ c در حال درخشیدن است که نشان می‌دهد در حال سوزاندن دوتریوم برای همجوشی است و به راحتی می‌تواند با یک ستاره کوتوله قهوه‌ای اشتباه گرفته شود. این سیاره که در فاصله ۱۳۰ سال نوری از زمین قرار دارد، می‌تواند به تشخیص بهتر این دو نوع جرم فضایی در آینده کمک کند.
پروفسور ساشا هینکلی(Sasha Hinkley) از دانشگاه اکستر در انگلیس توضیح داد: کشف HD ۲۰۶۸۹۳ c  لحظه بسیار مهمی برای مطالعه سیارات فراخورشیدی است، زیرا کشف ما ممکن است اولین کشف مستقیم «سیاره فراخورشیدی گایا» باشد.
ادامه دارد...