نرخ نیما به نرخ ارز بازار نزدیک می‌شود

رییس کل بانک مرکزی:

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل نرخ تورم، نقدینگی و ایستادگی برای حفظ ثبات اقتصادی، تقویت اقتصاد کشور را باعث تقویت ارزش پول ملی دانست.

نرخ نیما به نرخ ارز بازار نزدیک می‌شود

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل نرخ تورم، نقدینگی و ایستادگی برای حفظ ثبات اقتصادی، تقویت اقتصاد کشور را باعث تقویت ارزش پول ملی دانست.
به گزارش ایلنا از پژوهشکده پولی و بانکی، عبدالناصر همتی در برنامه تیتر امشب سیما که به مناسبت هفته دولت حضور یافته بود، با اشاره به اینکه من ارتباط مستقیمی با مردم دارم و از طریق شبکه های مجازی مواردی را مطرح می کنم، گفت: در صداوسیما کمتر حاضر می شوم، ولی شرایط کشور ما خاص است و بانک مرکزی نیز شرایطش خاص است.
وی با بیان اینکه در طول سه دهه گذشته شاهد شکل گیری بانک‌های ناتراز بوده‌ایم، تصریح کرد: نقدینگی کنترل نشده ناشی از ناترازی بانک‌هاست که خود را به صورت اضافه برداشت از بانک مرکزی و معوقات در اقتصاد نشان می‌دهد.
وی افزود: یکی از کارهایی که آغاز کردیم این است که صاحبان بانک‌ها را شناسایی کنیم و اینکه چه مقدار سهم در بانک می‌توانند داشته باشند، در واقع ضوابط مربوط مالکیت بانک‌ها را از اول امسال شروع کردیم و صلاحیت مدیران را بسیار جدی گرفتیم که آثار آن را در آینده شاهد خواهیم بود.
همتی با بیان اینکه زمانی که بانک‌ها با ثبات باشند و افزایش سرمایه بدهند در آینده شاهد رشد اقتصاد خواهیم بود، افزود: اقتصاد ما بانک محور است و ۹۰ درصد تامین مالی توسط بانک‌ها انجام می‌شود، بنابراین نیازمند بانک‌های سالم و مستحکم برای ارائه خدمت در بازار مالی هستیم.
رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: تا زمانی که واردات کالاهای غیر اساسی صورت گیرد و قاچاق به این عظمت وجود داشته باشد، بانک مرکزی نمی‌تواند به تنهایی بازار را کنترل کند.رییس کل بانک‌ مرکزی، درباره اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی و نگاه های متفاوت در این زمینه، توضیح داد: از ابتدا با ارز ۴۲۰۰ تومان مخالف بودم و هستم اما تابع سیاست های دولت هستم زیرا قصد دولت دستیابی اقشار پایین جامعه به کالاهای اساسی است.رییس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه البته تاکنون کمک قابل توجهی صورت گرفته است، ادامه داد: اگر بتوانیم سازوکاری ایجاد کنیم و مابه التفاوت را به صورت یارانه و سایر راه ها به اقشار پایین جامعه پرداخت کنیم، به طور حتم کمک بیشتری به این بخش خواهد شد.به گفته وی، سال گذشته
۱۵ میلیارد دلار کالا اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد شد و دولت نیز معتقد به حذف این ارز است، اما به آثار اجتماعی دقت می‌کند و با تدابیر اتخاذ شده به تدریج حل می شود.رییس شورای پول و اعتبار درباره تک نرخی شدن ارز نیز توضیح داد: سیاست ما
نزدیک شدن نرخ ارز نیما و بازار است که به تدریج نزدیک می شود. با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، مقدمه تک‌نرخی شدن ارز ایجاد می شود.