هزینه برق کم مصرف ها را چه کسانی خواهند پرداخت؟!

پس از بالا گرفتن ماجرای گران شدن حامل‌های انرژی در کنار گران شدن‌های دیگر، شرکت برق اعلام کرد که برای صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، به جای قبض کاغذی، برای مشترکان پیامک ارسال خواهد کرد. البته نفس عمل، یعنی جلوگیری از مصرف کاغذ و در نتیجه محافظت از محیط زیست، شایسته تقدیر است_ هرچند این کاغذها معمولا تولید داخل نیستند و از کشورهای تولیدکننده کاغذ خریداری و وارد می‌شوند و تولید آن‌ها ربطی به محیط زیست و جنگل‌های کشور خودمان ندارد؛ اما به هرحال حفاظت از محیط زیست، مسئله‌ای جهانی‌ست، و استفاده نکردن از کاغذ، صرفه‌جویی مالی برای شرکت برق در پی دارد!_ نکاتی در مورد قبض پیامکی وجود دارد که ناگزیر از اشاره به آن موارد هستیم. طبعا در قبض‌های کاغذی به مصرف زمان اوج پرباری و کم‌باری ، مصرف در بازه‌های پیک و لیست مصارف مازاد، حذف نرخ پله‌های مصرف ۳۰ روزه و دوبرابر شدن مالیات، هیچ اشاره‌ای نشده است.

هزینه برق کم مصرف ها را چه کسانی خواهند پرداخت؟!

 

پس از بالا گرفتن ماجرای گران شدن حامل‌های انرژی در کنار گران شدن‌های دیگر، شرکت برق اعلام کرد که برای صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، به جای قبض کاغذی، برای مشترکان پیامک ارسال خواهد کرد. البته نفس عمل، یعنی جلوگیری از مصرف کاغذ و در نتیجه محافظت از محیط زیست، شایسته تقدیر است_ هرچند این کاغذها معمولا تولید داخل نیستند و از کشورهای تولیدکننده کاغذ خریداری و وارد می‌شوند و تولید آن‌ها ربطی به محیط زیست و جنگل‌های کشور خودمان ندارد؛ اما به هرحال حفاظت از محیط زیست، مسئله‌ای جهانی‌ست، و استفاده نکردن از کاغذ، صرفه‌جویی مالی برای شرکت برق در پی دارد!_  نکاتی در مورد قبض پیامکی وجود دارد که ناگزیر از اشاره به آن موارد هستیم. طبعا در قبض‌های کاغذی به مصرف زمان اوج پرباری و کم‌باری ، مصرف در بازه‌های پیک و لیست مصارف مازاد، حذف نرخ پله‌های مصرف ۳۰ روزه و دوبرابر شدن مالیات، هیچ اشاره‌ای نشده است. اما با مراجعه به سایت شرکت برق و در یک جست‌وجوی ساده متوجه می‌شویم که گرانی برق، بیش از ۲۳ درصدی که قبلا اعلام شده بود، اتفاق افتاده، در واقع برق مصرفی شهری در حدود ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته، و با این میزان افزایش، عملا ما با افرادی کم‌مصرف در زمینه انرژی برق مواجه نخواهیم شد که بشود آنان را شامل بخشودگی کرد؛ آن‌هم در حجمی وسیع که رئیس‌جمهور میزان آن را ۳۰ میلیون خانوار اعلام کرده است. حتی اگر چنین امکانی وجود داشته و افرادی باشند که میزان مصرف برق‌شان آن‌قدر کم ‌باشد_ در حقیقت در حد هیچ+آبونمان_بخشودگی هزینه این افراد از قِبَل آن میزان افزایش و از توسط  دیگر شهروندان تامین خواهد شد. لاجرم؛ خواسته و ناخواسته به این نتیجه می‌رسیم که در عمل، بخشودگی خاصی از سوی شرکت برق اتفاق نیفتاده است؛ برق بسیار بیشتر از میزان اعلام شده، گران شده و آن تعداد بخشودگی احتمالی موجب هیچ ضرر مالی و کاهش درآمد شرکت برق نخواهد شد.
به این ترتیب، نفرستادن قبض کاغذی شرکت‌های توزیع کننده حامل‌های انرژی برای مصرف کننده‌ها، را تا حدودی از شفافیت در ارائه صورت‌حساب معاف می‌کند؛ و هزینه این نوع عدم شفافیت‌های حدودی را مردم مستقیما می‌پردازند‌.